HomeDossiersDesignSt-Luc gaat voedselverspilling in horeca tegen met Restorestje

St-Luc gaat voedselverspilling in horeca tegen met Restorestje

Het taboe op de doggybag neemt langzaam af in Nederland. Dit blijkt uit onderzoeken van Natuur & Milieu. “We pleiten ervoor dat de doggybag volledig ingeburgerd raakt in Nederland. Het past bij onze cultuur: 77 procent van Nederland heeft een hekel aan voedselverspilling”, laat Talitha Koek, woordvoerder van Natuur & Milieu, weten. Ook in België lopen projecten om voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Een mooi voorbeeld is het door St-Luc, partner van Altrif Label, geproduceerde Restorestje. Een kartonnen doosje waarin gemakkelijk overgebleven eten vervoerd kan worden.

Het unieke aan het Restorestje is dat het doosje dusdanig is gevouwen dat het eten er niet uit kan lekken. Op deze manier kan een kartonnen verpakking het eten dus moeiteloos van A naar B vervoeren. Het doosje is bovendien geschikt voor de diepvries of magnetron en kan naderhand gewoon bij het GFT-afval worden gedaan. Het Restorestje heeft onlangs de eerste editie van de The Food Waste Awards gewonnen.

In januari 2015 werd het Restorestje gelanceerd op de Belgische markt door Stad Gent, dat een klimaatneutrale stad wil zijn tegen 2050. Eén van de doelstellingen hiervoor is het terugdringen van voedselverspilling in de horeca. Momenteel maken al meer dan honderd Gentse restaurants gebruik van het Restorestje.

Kijk voor meer informatie op www.stluc.be.

Bron: Altrif Label/Natuur & Milieu