HomeDossiersDuurzaamheidSolidpack ontwikkelt verpakking voor geportioneerd kalfsvlees in graskarton

Solidpack ontwikkelt verpakking voor geportioneerd kalfsvlees in graskarton

solidpackVitelco is een belangrijk producent van kalfsvlees en geiten(lams)vlees. Vitelco in ’s-Hertogenbosch is een onderdeel van PALI Group en beheerst daarmee alle schakels in de productieketen. Eén van de snelst groeiende segmenten van Vitelco is de productie en het vermarkten van het Jong Rosé Kalfsvlees.

In het laatste decennium is de productie van rosé kalfsvlees sterk in ontwikkeling gekomen. Ten opzichte van het gangbare blanke kalfsvlees, onderscheidt het zich vooral in de productiewijze en het voederregime. De karakteristieke roze kleur van het rosé kalfsvlees ontstaat doordat de dieren tijdens het groeiproces worden gevoerd met ruwvoer en krachtvoer aangevuld met kalvermelk.

Door de gunstige prijs-kwaliteitverhouding is rosé kalfsvlees vooral geschikt voor cateringbedrijven, grootkeukens en slagerijen. Het is gemakkelijk en op vele manieren te bereiden.

Termen als “duurzaamheid” en “maatschappelijk verantwoord ondernemen” raken steeds meer ingeburgerd. Bedrijven proberen zich hiermee te onderscheiden en helpen daarnaast ook het milieu een handje.

vitelco-logoVitelco ontwikkelde speciaal voor de Nederlandse markt het nieuwe merk VITEL–oké. Jong rosé kalfsvlees, afkomstig van een kalf dat gegarandeerd jonger is dan 8 maanden. Dit biedt de consument een groot aantal garanties ten aanzien van transportduur, dierwelzijn, voeding en huisvesting. De producten worden in dit nieuwe concept ook geportioneerd aangeboden zodat de horeca een duurzaam product op de kaart kan zetten wat mals, mager van zéér goede kwaliteit en dus erg lekker is.

Hiertoe heeft Vitelco in samenwerking met Solidpack een verpakking ontwikkeld voor 2 kg geportioneerd kalfsvlees in graskarton.

Graskarton

Nederland kampt met een overschot aan natuurgras, afkomstig uit natuurgebieden. Tot voor kort werden deze overschotten alleen verwerkt tot veevoer of tot compost. Grasland in natuurgebieden moet twee keer per jaar worden gemaaid. Vanuit de tweede kamer bestaat de wens tot cascadering van het natuurgras. Solidpack is erin geslaagd de grasvezel te ontsluiten en deze toe te voegen aan het normale productieproces: het recyclen van oud papier tot karton. In 2009 is de eerste grasdoos aangeboden aan minister Jacqueline Cramer van VROM. Vitelco hoorde van deze nieuwe ontwikkeling en heeft contact met Solidpack opgenomen om de mogelijkheden voor een verpakking voor de foodindustrie te ontwikkelen. Het resultaat is de 2 kg grasdoos.

Solidpack zal op de Empack op 7 en 8 april a.s. in de Brabanthallen in Den Bosch de verpakking als primeur presenteren (standnummer E1014).

Kijk voor meer informatie op www.vitelco.nl en/of www.solidpack.eu.