Smurfit Kappa Group, een van de grootste geïntegreerde producenten van verpakkingsproducten op papierbasis ter wereld en met activiteiten in Europa en Noord- en Zuid- Amerika, is verheugd te kunnen aankondigen dat het bedrijf een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van Reparenco, een zelfstandige papierproducent en recyclingonderneming in Nederland, voor een bedrag van circa 460 miljoen euro.
Met twee machines heeft de papierfabriek van Reparenco in Nederland een capaciteit van 675.000 ton samen met een recyclingcapaciteit van 750.000 ton. Reparenco heeft 315 mensen in dienst en heeft voor 189 miljoen euro aan bruto activa. In de periode van twaalf maanden tot en met april 2018 wist het bedrijf een EBITDA van 41 miljoen euro te realiseren terwijl de productie gedurende die tijd naar een hoger niveau werd getild.
Vanuit strategisch oogpunt past Reparenco prima bij de bestaande bedrijfsactiviteiten van Smurfit Kappa Group in Europa en naar verwachting levert dit op de korte termijn belangrijke synergie-effecten op allerlei gebieden, waaronder de verhoogde integratie van containerboard en de recyclingactiviteiten in Smurfit Kappa Group. Het te betalen bedrag komt uit de bestaande middelen van Smurfit Kappa Group. Naar verwachting wordt de transactie binnen vier tot zes weken afgerond, afhankelijk van de gebruikelijke afrondingsvoorwaarden en aanpassingen en de goedkeuring van de desbetreffende toezichthouders.
Tony Smurfit, CEO van Smurfit Kappa Group, zegt hierover: “Het doet ons genoegen te kunnen aankondigen dat we een overeenkomst hebben voor de overname van Reparenco, waarmee we een proces dat op 1 februari van dit jaar begon geslaagd kunnen afsluiten. De overname van Reparenco is een aanvulling op onze bestaande bedrijfsactiviteiten, versterkt ons geïntegreerde bedrijfsmodel en versnelt een centraal element van ons middellange termijnplan. Wij heten alle medewerkers van Reparenco welkom bij Smurfit Kappa. Wij zijn ervan overtuigd dat de culturen van onze bedrijven prima op elkaar aansluiten en dat we op de korte, middellange en lange termijn waarde zullen genereren voor al onze stakeholders.”