Eind vorig jaar heeft Smurfit Kappa Benelux in samenwerking met de Hogeschool West Vlaanderen (HOWEST) een creativiteitssessie met bachelor studenten van de opleiding Industrieel Product Ontwerp (IPO) georganiseerd. In vervolg op deze sessie daagt Smurfit Kappa Benelux internationale studenten nu uit om een ideale e-commerce verpakkingsoplossing te vinden.
Van 13 tot en met 24 februari organiseert Hogeschool West Vlaanderen voor de zesde maal het ‘Intensive Program’, een internationaal project waarbij studenten van acht Europese designscholen samenwerken met studenten IPO van de Hogeschool West Vlaanderen om gedurende twee fulltime weken op zoek te gaan naar een innovatieve oplossing voor een concrete vraag vanuit de industrie. De geselecteerde projecten zijn Imec, De Lijn, Elit, Supa Cream Milk, GeoSound en Smurfit Kappa Benelux.
Elk project krijgt drie of vier teams toegewezen met vijf studenten van verschillende nationaliteit en discipline. Die aanpak zal resulteren in onafhankelijke oplossingen voor elk innovatieprobleem. Dit project doet HOWEST samen met zes bedrijven. Het thema voor dit jaar is duurzaam ontwerpen (green design through a multi coloured approach).
Smurfit Kappa Benelux vraagt de studenten om een duurzame, veilige en optimale kartonnen e-commerce verpakking te ontwerpen die tevens ingezet kan worden als retour verpakking. Steeds meer bedrijven bieden hun diensten en producten via internet aan en consumenten prefereren deze bestelmethode in toenemende mate. Dit heeft gevolgen voor de logistieke keten en de bijbehorende eisen die aan de verpakking worden gesteld. De uitdaging voor de studenten is om zo min mogelijk (opvul)materiaal te gebruiken, maar zodanig te ontwerpen dat het product optimaal beschermd is.
Kijk voor meer informatie op www.smurfitkappa.nl.