HomeNieuwsShampoo zonder verpakking wint Aangepakt 2012

Shampoo zonder verpakking wint Aangepakt 2012

Nedvang maakte tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst bekend dat Lush met het shampooblok zonder verpakking ‘Aangepakt 2012' heeft gewonnen. Met de prijsvraag ‘ Aangepakt’ wil Nedvang inzicht geven hoe producenten en importeurs van verpakte producten op innovatieve wijze omgaan met hun verpakkingen om de hoeveelheid verpakkingsafval in Nederland terug te dringen.

Nedvang ontving 76 aanmeldingen voor de prijsvraag ‘Aangepakt’ in 2012 van bedrijven die laten blijken hoe duurzaam hun product is verpakt. Nedvang bedacht de prijs om het ministerie van Infrastructuur & Milieu een concreet beeld te kunnen schetsen van de preventiemaatregelen die bedrijven nemen. Uit een sterk veld van kwalitatief goede voorbeelden koos een externe jury 10 genomineerden (bekijk de korte video van de genomineerden). De juryleden zijn: prof. dr. ir. R. ten Klooster (TU Twente), dr. EU Thoden van Velzen (Universiteit Wageningen) en ir. J.H. Welink (TU Delft). Deze jury stond voor de lastige taak om vanuit de genomineerden een winnaar aan te wijzen.

De deskundige jury heeft uiteindelijk de winnaar Lush gekozen met de volgende argumentatie: “Deze producent is bewust op zoek gegaan naar het weglaten van verpakkingen, het denken in andere manieren waarop je met je producten in een behoefte kunt voorzien. Het leidde tot het elimineren van onnodig gebruik en vervoer van water. Onder de douche is er immers water genoeg. De oplossing van Lush: een stuk shampoo lijkend op een stuk zeep, dat net zo lang mee gaat als drie flessen (250 ml) shampoo. Het shampooblok van Lush laat zien dat duurzaam verpakken de beste kansen biedt als bedrijven de behoefte, waarin hun verpakte product voorziet, als uitgangspunt nemen.”

Kijk voor meer informatie op www.nedvang.nl.