HomeDossiersE-commerceSealed Air stimuleert met verpakkingen de online verkoop van verse producten

Sealed Air stimuleert met verpakkingen de online verkoop van verse producten

Het online kopen van verse producten vergt een hoog niveau van vertrouwen van consumenten in de leveranciers van voedingsmiddelen. E-retailers dienen dus de kwaliteit van verse producten grote prioriteit te geven om consumenten ervan te overtuigen om online voedingsmiddelen te kopen. Andrea Questa, e-Grocery Solutions Manager bij Sealed Air, benadrukt de essentiële rol van een zogenaamde 'total system approach' voor de primaire en secundaire verpakkingen van voedingsmiddelen om e-commerce tot een succes te maken.

Om voedselverwerkers en e-retailers te helpen bij het aanpakken van deze complexe, holistische e-commerceverpakkingen voor voedingsmiddelen heeft Sealed Air vertrouwen van consumenten centraal gemaakt in hun unieke 'total packaging system'. Deze unieke aanpak helpt klanten om een goed geheel te maken van de verschillende types verpakkingen, die niet per se goed met elkaar samenwerken. Deze strategie heeft geleid tot de ontwikkeling van logische en complementaire systemen die oplossingen gebruiken waarbij voedingsmiddelen in perfecte conditie worden geleverd aan consumenten. Hiermee wordt het risico op voedselverspilling geminimaliseerd en de kwaliteit gemaximaliseerd.

Hoewel consumenten groot voorstander zijn van convenience wil dit niet zeggen dat zij tevens bereid zijn tot het doen van compromissen op kwaliteit en versheid. Het tegenovergestelde is juist waar en met de toegenomen online aankopen vanwege de coronapandemie zijn de verwachtingen van consumenten enkel gestegen.

Een 'total system approach' van primaire en secundaire verpakkingen voor voedingsmiddelen kan de e-food business ondersteunen in het blijven voorzien van de groeiende vraag. De juiste combinatie van high performance primaire en secundaire verpakkingen beschermen de voedselkwaliteit en -integriteit en helpen bij het behouden van de correcte temperatuur binnen de verpakking, of dit nu juist warm of koud is.

Bovendien draagt een meer holistische aanpak van verpakken bij aan betere duurzaamheid door onder andere het optimaliseren van transport, zodat meer voedingsmiddelen per vierkante meter kunnen worden vervoerd. Hierdoor ontvangen consumenten de producten in een veilige, aantrekkelijke en goed eetbare conditie, waarbij ook een beter milieu niet over het hoofd wordt gezien. Al deze aspecten dragen bij aan een groter vertrouwen bij consumenten, hogere ‘brand loyalty' en een grotere kans dat consumenten zowel producten als online retailers aanraden aan anderen.

Onderzoek door Kantar Retail in opdracht van Sealed Air toont aan dat 76% van de consumenten zegt dat verpakkingen positief bijdragen aan hun perceptie van retailers, terwijl 70% het onwaarschijnlijk acht dat zij een tweede keer bij hetzelfde bedrijf bestellen na een slechte ervaring met de verzending. Deze factoren zullen waarschijnlijk nog meer impact krijgen als e-retailers verder groeien en er meer concurrentie komt.

Meer concurrentie betekent dat consumenten meer keuze hebben en meer invloed op wat zij kopen. In een dergelijke markt zullen consumenten niet tevreden zijn met niet-perfecte bestellingen, noch zullen zij hun andere eisen verlagen, of dit nu gaat om voedselkwaliteit of -veiligheid, convenience, duurzaamheid of ervaringen met een merk. Een totale verpakkingsoplossing waarin primaire en secundaire verpakkingen samenwerken om aan alle verschillende eisen van consumenten te voldoen, draagt dus bij aan het opbouwen van vertrouwen, loyaliteit en herhaalde aankopen. Sealed Air draagt hier aan bij middels hun unieke 'total packaging system'.

www.sealedair.com