HomeDossiersE-commerceSealed Air helpt bij groeiende vraag naar online kopen van vers voedsel

Sealed Air helpt bij groeiende vraag naar online kopen van vers voedsel

Er is een sterk niveau van vertrouwen vereist onder online shoppers om al lang bestaande belemmeringen voor het kopen van vers voedsel te overwinnen. Een studie van YouGov UK in 2017 toonde aan dat meer dan de helft (57%) van de niet-online shoppers de kwaliteit en versheid van de producten die ze online konden kopen niet vertrouwde, terwijl vorig jaar de IGD benadrukte hoe Europese e-commerceretailers zouden moeten geef prioriteit aan de kwaliteit van verse assortimenten om het winkelend publiek te overtuigen om online eten te kopen. Andrea Questa, e-Grocery Solutions Manager EMEA bij Sealed Air, kijkt naar de cruciale rol van een totale systeembenadering van primaire en secundaire voedselverpakkingen bij het ontwikkelen van een succesvolle e-commercestrategie.

Hoewel consumenten hunkeren naar gemak, betekent dit niet dat ze bereid zijn compromissen te sluiten op andere gebieden zoals voedselkwaliteit en versheid. In feite is het precies het tegenovergestelde en naarmate de vraag naar online winkelen groeit, nemen ook de verwachtingen van de klant toe. Recente analyse door Retail Economics belichaamt dit, waarbij de CEO van het adviesbureau de impact van de pandemie op de manier waarop mensen winkelen vaststelt en aangeeft: “Consumentengedrag evolueert in een angstaanjagend tempo en de grootste uitdaging voor retailers is om te voldoen aan de verwachtingen van klanten, zo niet te overtreffen.”

Een totaalsysteembenadering van voedselverpakkingen kan e-foodbedrijven helpen om aan de groeiende marktvraag te voldoen. De juiste combinatie van hoogwaardige primaire en secundaire verpakkingen beschermt de voedselkwaliteit, integriteit en handhaaft de juiste temperatuur in de verpakking, of dat nu warm of koud is. Bovendien zal een meer holistische kijk op de verpakking ook bijdragen aan een betere duurzaamheid. Samen zorgt dit uitgebreide en op elkaar afgestemde verpakkingssysteem ervoor dat het winkelend publiek voedsel ontvangt in een veilige, zeer aantrekkelijke en eetbare staat, terwijl het ook de impact op het milieu vermindert. Dit helpt het consumentenvertrouwen en de merkloyaliteit te versterken en de kans te vergroten dat het winkelend publiek producten en e-commercefoodretailers aan andere consumenten aanbeveelt.

Hoewel zowel primaire als secundaire verpakkingen moeten samenwerken om het algemene doel van het handhaven van voedselkwaliteit en -veiligheid tijdens opslag, behandeling en transport te bereiken, moeten ze ook leveren op andere cruciale gebieden. Ze moeten duurzaamheid maximaliseren en afval verminderen, de uitpakervaring voor consumenten verbeteren, informatie en merkverhalen communiceren en de beschikbare transportruimte optimaliseren, zodat er meer voedsel per vierkante meter wordt vervoerd.

Succes behalen op elk van deze gebieden kan nog complexer zijn bij de verkoop van vers en diepgevroren voedsel, zoals vlees en vis, en warme maaltijden. Het secundaire deel van het verpakkingssysteem zal dan ook isolatiebescherming moeten leveren. Hoewel dit helpt om de temperaturen op peil te houden om voedsel tegen bederf te beschermen, kan het de prestatiekenmerken van andere verpakkingssystemen belemmeren. Grote en omvangrijke isolatiematerialen of dozen kunnen bijvoorbeeld de kubusoptimalisatie snel verminderen, wat betekent dat het duurder en koolstofintensiever wordt voor verwerkers en retailers om voedsel te vervoeren.

Uit onderzoek van Kantar Retail voor Sealed Air blijkt dat 76% van de shoppers zegt dat verpakkingen een positieve invloed hebben op hun perceptie van retailers, terwijl 70% waarschijnlijk niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf zal kopen na een slechte verzendervaring. Deze factoren zullen waarschijnlijk meer invloed krijgen naarmate de e-commercemarkten voor levensmiddelen blijven groeien en concurrerender worden.

Door de toegenomen concurrentie hebben de consumenten doorgaans meer keuze en meer koopkracht. In deze marktomstandigheden zullen shoppers geen genoegen nemen met iets minder dan perfect en zullen ze geen reden zien om compromissen te sluiten met betrekking tot hun verschillende vereisten, of het nu gaat om voedselkwaliteit, veiligheid, gemak en duurzaamheid of merkervaring. Een totale verpakkingsoplossing waarbij primaire en secundaire verpakkingen samenwerken om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, zal het vertrouwen, de loyaliteit en herhalingsaankopen van de consument vergroten.

Om voedselverwerkers en e-supermarkten te helpen bij het aanpakken van de complexiteit van het creëren van een holistische oplossing voor voedselverpakkingen voor e-commerce, heeft Sealed Air het belang van vertrouwen centraal gesteld in zijn unieke totale verpakkingssysteem. Deze unieke aanpak helpt voedselverwerkers en retailers om de uitdagingen te overwinnen van het proberen om verschillende soorten verpakkingen samen te stellen, die niet noodzakelijk samenwerken. Het is een strategie die heeft geleid tot de ontwikkeling van uitgebreide en complementaire systemen die gebruik maken van oplossingen die ervoor zorgen dat voedsel in topconditie bij de consument aankomt en dat elk risico op voedselverspilling door bederf tot een minimum wordt beperkt.

www.sealedair.com