HomeNieuwsBedrijven en personenRob Verbakel van Dijkstra Vereenigde vertelt alles over verpakkingsglas

Rob Verbakel van Dijkstra Vereenigde vertelt alles over verpakkingsglas

Dijkstra Vereenigde is een van de grootste leveranciers van verpakkingsglas in de Benelux. In een interview met het Belgische horecablad VENUEZ vertelt Rob Verbakel van Dijkstra Vereenigde alles over de geschiedenis, functionaliteit, iconiciteit, marketing en design van glas. Zo komt naar voren dat de fles een essentieel onderdeel is van de totaalbeleving van een spirit. Een goed ontwerp heeft dan ook de juiste balans tussen een goed design, de juiste uitstraling en de functionaliteit.

“Flessen zijn natuurlijk in de luxe-industrie van kwaliteitsspirits veel meer dan een verpakking. Maar deze kwaliteitsspirits moeten voor bartenders ook functioneel zijn achter de bar. Enkele van de meest iconische drankmerken en hun flessen zijn echter allesbehalve praktisch achter de bar, maar hebben zo'n ijzersterke herkenbaarheid dat deze nooit zullen worden aangepast”, valt te lezen in het artikel. “Er zijn drankmerken met zo'n onderscheidende en herkenbare fles dat de contouren of silhouet van de fles zelfs als beeldmerk kan worden ingezet. Dit valt zeker toe te bedelen aan de rechthoekige fles van Jack Daniel's, de glazen kruik van Patrón en de flessen van Disaronno, Chambord, Bombay Sapphire en Absolut.”

Er is volgens Dijkstra Vereenigde een toenemende vraag naar de personalisering van de verpakkingen. In plaats van een investering in gietijzeren vormen voor een eigen glazen fles of pot, is het mogelijk om een (standaard) fles of pot van een embossing door middel van reliëf-bedrukking te voorzien. Een reliëf-bedrukking is mogelijk in verschillende kleuren, bij kleine aantallen en tegen relatief lage kosten.

Klik hier voor het hele artikel…

Kijk voor meer informatie op www.dijkstra.net.

Bron: VENUEZ Modern Hospitality Journal