HomeNieuwsRicola kiest Ishida voor betere kwaliteit, doorvoer en precisie

Ricola kiest Ishida voor betere kwaliteit, doorvoer en precisie

Ricola, producent van een wereldberoemd keelsnoepje, heeft Ishida-apparatuur in haar productiefaciliteit geïntroduceerd om het afbreken van stukjes of het in tweeën breken ervan tijdens het verpakken te voorkomen. Dit doel is bereikt en tegelijkertijd is de doorvoer verbeterd en de weggave verminderd.

Het Zwitserse Ricola maakt al meer dan 70 jaar snoep op basis van kruiden en heeft over de hele wereld veel trouwe klanten, waaronder operazangers en popsterren. Vanwege uitbreiding van andere activiteiten binnen de fabriek, moest een verpakkingslijn voor blikken van 100, 250 en 400 gram worden verplaatst. Ricola maakte van de mogelijkheid gebruik om te investeren in een upgrade van deze lijn en vroeg hiervoor aan Itech, distributeur van Ishida in Zwitserland, met een oplossing te komen die de kwaliteit zou verbeteren door het verminderen van het afbreken of in tweeën breken van het product.

Een origineel Ricola kruidensnoepje weegt ongeveer 4,3 gram en bevat extracten van een speciale mix van kruiden, waaronder heemst, pepermunt, tijm, salie en negen andere kruiden. Ieder snoepje wordt gesneden uit een warme gloeidraad, waardoor er twee geribbelde zijdes zijn. Deze zijdes zijn, als de snoepjes zijn afgekoeld, zeer breekbaar. Hoewel dit het product een textuur en uiterlijk geeft die erg geliefd en herkenbaar zijn, kunnen de snoepjes gemakkelijk beschadigen als ze botsen met andere snoepjes of met metaal. “We werken met een product dat erg moeilijk automatisch te verpakken is”, vertelt Daniel Bhend, technisch en engineering manager van Ricola.

Voorzichtigheid

Op de nieuwe lijn, die sinds de zomer van 2011 in productie is, komt het product via een transportband met suctie-systeem, dat stof en deeltjes verwijderd aan bij de lift die het product naar de bovenkant van de multihead weger vervoert. De 12-kopsweger van Ishida heeft korte afstanden tussen de niveaus van de weegbakken en de discharge chute is opgedeeld in secties, waardoor het product minder draait en de kans op botsen wordt verkleind. Het gewogen product gaat via timing hoppers en chutes naar een speciaal vulstation, dat door Itech is geïnstalleerd. Daar komen de blikken via een carousel aan en per twee worden gevuld. Daarna gaan ze verder naar de lidding machine en wordt de batch data geprint.

Mission accomplished

Volgens Ricola is de kwaliteitsverbetering volledig naar verwachting. Er zijn meer ‘perfecte' snoepjes per blik en er is veel minder gruis van afgebroken stukjes. “We hadden voor ogen om de prestaties van de vorige lijn te evenaren”, zegt Daniel Bhend. “Toen bleek dat het mogelijk was om de doorvoer langzaamaan te verhogen. Nu is deze met 20% gestegen voor alle verpakkingsformaten.” De snelheid van de blikken van 100 gram zit op 140 blikken per minuut, die van 250 gram op 100 per minuut en de blikken van 400 gram worden verpakt op per 90 per minuut.

Uitstekende prestaties op weggave

Met de snelheid van het verpakken op de nieuwe lijn en het vrijwel ontbreken van kleine deeltjes en gruis, was misschien te verwachten dat de weggave iets zou toenemen. De precisie van de weger is echter zo hoog, dat de weggave zeer laag is: bijvoorbeeld slechts 1,5 gram (ofwel minder dan een derde van het gewicht van één snoepje) voor de blikken van 250 gram.

Positieve druk

Een ander aspect dat Itech aan moest pakken was de downtime voor het schoonmaken van de lijn. De nieuwe lijn voldoet aan de IP66 standaard, wat een grote verbetering oplevert voor het schoonmaken. “Voorheen moesten alle delen worden verwijderd om te worden schoongemaakt. Nu kan de volledige lijn eenvoudigweg worden schoongespoten”, aldus Daniel Bhend. Eén van de factoren die dit mogelijk maakt, is een uniek element van Ishida: een kleine, positieve druk die binnenin de weger wordt gehandhaafd, zorgt ervoor dat deze waterdicht is.

Een zeer succesvolle investering

Volgens Daniel Bhend omschrijft Ricola de investering in de blikverpakkingslijn als een succes op elk gebied.

Kijk voor meer informatie op www.ishida.com.