HomeNieuws"Relatie levensmiddelenfabrikant en supermarkt belangrijkste prioriteit"

“Relatie levensmiddelenfabrikant en supermarkt belangrijkste prioriteit”

Het belangrijkste punt op de agenda van directies van voedingsmiddelenfabrikanten is de relatie met de retail. Met het afdwingen van meer leverancierskorting door Albert Heijn en Jumbo stond die relatie afgelopen jaar onder druk. Ongeveer 60% van de directies bestempelt de relatie met supermarkten als speerpunt van 2013. De supermarkten (57%) zien het formuleaanbod als belangrijkste topic van dit jaar. Dit blijkt uit het Topics brancherapport 2013 (pdf) dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en onderzoeksbureau GfK voor de vierde keer publiceerden.

Directeur Philip den Ouden verklaart waarom de relatie fabrikant-retail prioriteit krijgt. “In tijden van teruglopende koopkracht, stijgende grondstofprijzen en consumentenprijzen die onder druk staan, dreigen innovatie en waardegroei in het gedrang te komen.” Om dit te voorkomen is die relatie cruciaal, stelt Den Ouden.

Aandacht voor korte termijn dient plaats te maken voor een langere termijn samenwerkingsmodel, concludeert directielid Wil Klein van GfK. “Strategisch partnership tussen industrie en retail, met erkenning van wederzijdse afhankelijkheid moet leiden tot duurzame groei.”

Kijk voor meer informatie op www.fnli.nl of klik hier om het volledige artikel te lezen.

Bron: VMT (www.vmt.nl)