Op 21 januari jongstleden kwamen een tiental experts afkomstig uit de foodretail, van de overheid en onderzoeksbureaus bij het NVC in Gouda bijeen voor een gedachtewisseling rond het thema ‘Productclaims op verpakkingen'.
Rob Kusters, National Accountmanager (Den Eelder Ambachtelijke Zuivel), Jos Bruin (Warenwetadvies.nl), Renze Brouwer (Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit), Michaël Nieuwesteeg ( Nederlands Verpakkingscentrum), Sjoerd Stouten (Tjolk) Danny Galiart (Al Capone’s Pizza), José Beringer (Grozette), Ruurd Hielkema (Trendbox) en Rob Mienis (ACNielsen) scherpten hun inzichten naar aanleiding van een actueel onderwerp. Een bijzonder gezelschap deskundigen dat tot een aantal belangrijke conclusies kwam.
Conclusies
Welke conclusies kunnen we na deze meeting trekken? De experts zijn het er over eens dat de meeste a-merkfabrikanten te goeder trouw hun claims, onderscheidende informatie op producten, communiceren. Verder zijn de deskundigen eensluidend in hun oordeel over het groeiend aantal claims en keurmerken. Dat moet ‘beter gereguleerd' worden. Aan deze groei komt voorlopig geen einde, want de consument wacht al weer een nieuw informatielabel ‘de CO2- footprint', die informatie over de CO2-uitstoot geeft.
Bron: NVC