HomeNieuwsBedrijven en personenRAJA Group realiseert omzetgroei van 43 procent in 2022

RAJA Group realiseert omzetgroei van 43 procent in 2022

In een tijd van economische stagnatie en inflatie wist de RAJA Group in 2022 een omzetgroei te realiseren van 43%. Reden hiervan was onder andere de sterke organische groei van 9,2% en de overname van Viking. De groep boekte vooruitgang in haar strategie om een onestopshop speler te worden op de Europese B2B-markt.

De RAJA Group behaalde in 2022 een omzet van 1.720 miljoen euro, een stijging van 43% ten opzichte van 2021. Deze stijging is onder andere het resultaat van de overname in 2021 van Viking; een online distributeur van kantoorartikelen en -benodigdheden. De groeicijfers werden vervolledigd met een organische groei van 9,2%.

De bedrijfswinst voor 2022 bedroeg 95 miljoen euro, tegenover 103 miljoen euro in 2021. Dit cijfer omvat, zoals voorzien, het negatieve bedrijfsresultaat van Viking, waarvan het herstel in 2022 is ingezet. De EBITDA bedroeg op relatieve basis (zonder de overname van Viking) 101 miljoen euro, nagenoeg gelijk met het voorgaande jaar.

“De RAJA Group realiseerde opnieuw een organische groei van bijna 10%. Dit is een solide prestatie gezien de economische stagnatie, de externe leveringsproblemen en zelfs het tekort aan bepaalde grondstoffen. Dit onderstreept het belang van onze diversificatiestrategie als leverancier in de markt van kantoorartikelen en -apparatuur, waarin we een grote speler zijn geworden. We blijven tevens dé Europese marktleider voor de distributie van verpakkingsmaterialen.

Doordat we de kosten goed onder controle wisten te houden, hebben we ons bedrijfsresultaat gehandhaafd op een niveau dat dicht bij 2021 ligt; en dat terwijl we tegelijkertijd onze prijsverhogingen hebben gematigd om concurrentieel te blijven.

Bovenal boeken we vooruitgang bij de invoering van ons strategisch project ‘RAJA Market', dat van ons een wereldwijde partner moet maken voor onze klanten. Zij krijgen toegang tot ons volledig Europees aanbod dankzij de versterkte commerciële en logistieke synergie tussen onze bedrijven”, aldus Danièle Kapel-Marcovici, Voorzitster en CEO van de RAJA Group.

De groep profiteerde van de groei van haar kernactiviteiten: daartoe behoort de distributie van verpakkingsbenodigdheden en -materiaal – met name in de sectoren industrie, voeding, retail en e-commerce – en de verkoop van kantoorartikelen en -meubilair.

Daarnaast vertoonde de verkoop van apparatuur voor logistiek en warehousing een groei van dubbele cijfers. De afzet van producten voor hygiëne, onderhoud en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) is op een goed niveau gebleven, ondanks de afgenomen vraag naar covid-gerelateerde producten.

De overname van Viking, volgend op die van JPG, Mondoffice en Kalamazoo in 2019, maakt van de RAJA Group een belangrijke speler op de Europese markt voor de online verkoop van kantoorbenodigdheden en -apparatuur. In 2022 boekte Viking voor het eerst in tien jaar een stijging van haar verkoopmarge en omzet.

Na de overname door de RAJA Group werd er bij Viking een nieuwe directie aangesteld. Christa Furter werd benoemd tot Algemeen Directeur van Viking en rapporteert aan Alain Josse, lid van de raad van bestuur van de RAJA Group. Het bestuur voor Viking UK en Ierland werd toevertrouwd aan Simon Allan-Brooks.

De prioriteit van het nieuwe team ligt bij het versterken van de herstelde groei in 2022, door een nieuwe marketing- en salesstrategie. Viking heeft daarvoor reeds een nieuwe commerciële organisatie opgesteld voor grote klanten, de algemene catalogus opnieuw gelanceerd in 7 landen en haar klantenservice in het Verenigd Koninkrijk opnieuw geïntegreerd. Bovendien is de beschikbaarheid van producten uit voorraad vergroot in de twee distributiecentra van Viking in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

De RAJA Group versnelde het “RAJA Market”-project in 2022. Het doel van deze RAJA Market is de RAJA Group te positioneren als een onestopshop distributeur met alle benodigdheden en uitrustingen die bedrijvennodig kunnen hebben voor hun kantoren, magazijnen, fabrieken of winkels.

Dit project berust op de inzet en uitbreiding van de bestaande assortimenten in alle bedrijven van de groep, dankzij een versterkte bundeling van IT, logistiek en digitale hulpmiddelen. Om deze samenwerkingsvormen mogelijk te maken, heeft de RAJA Group eind 2022 een nieuwe afdeling Marketing en Tech opgericht, onder leiding van Nathalie Chapusot, lid van de raad van bestuur.

Ook de digitalisering van de RAJA Group werd voortgezet in 2022. De online verkoop bleek in 2022 goed voor 65% van de omzet, tegenover 47% in 2021. Driekwart van de klanten bestelde online, via een van de 38 webshops van de groep, e-mail, online chat of een e-procurementdienst. De groep blijft echter investeren in het verbeteren van de klantervaring, via alle kanalen. RAJA Frankrijk, het moederbedrijf van de groep, ontving de Customer Service of the Year 2023 Award in de categorie “Business Supplies and Equipment”.

De RAJA Group heeft ook haar distributiecentra verder doorontwikkeld. In 2022 breidde RAJA België de vestiging in Tongeren uit met 16.000 m2, waardoor de totale oppervlakte nu neerkomt op 65.000 m2. Een andere vernieuwing is de implementatie van een geautomatiseerd palletopslagsysteem in het distributiecentrum Paris Nord 2, om de beschikbare voorraad voor klanten van RAJA Frankrijk te vergroten.

De RAJA Group gaat door met het introduceren van alternatieven voor plastic verpakkingen. Recente voorbeelden zijn de noppenenveloppen en noppenzakjes van 100% papier, schokdempende platen van gerecycled textiel en isothermische papieren verpakkingen. Ook de uitbreiding van het aanbod van gerecyclede en recyclebare plastic verpakkingen wordt voortgezet.

Anderzijds streeft de groep ernaar de milieugevolgen van haar activiteiten te verminderen, met de geleidelijke verduurzaming van haar wagenpark en de uitvoering van een energie-efficiëntieplan voor al haar bedrijven, om het jaarlijkse verbruik met 10% te verminderen.

Een nieuwe afdeling MVO en duurzame ontwikkeling is verantwoordelijk voor de coördinatie van de MVO-strategie van de groep bij haar 26 dochterondernemingen en voor de coördinatie van de actieplannen. De inspanningen zijn gericht op de harmonisatie van de berekening en de vermindering van de CO2-uitstoot en de beoordeling van de MVO-aanpak van de dochterondernemingen en hun belangrijkste leveranciers.

In een tijd van economische stagnatie verwacht de RAJA Group voor 2023 een verdere verkoopstijging op alle markten. Haar prioriteiten zijn de verbetering van het bedrijfsresultaat, de terugkeer van Viking naar een winstgevende groei en de versnelling van het RAJA Market-project, waarmee de synergie tussen de ondernemingen wordt versterkt. De RAJA Group blijft oog houden voor gerichte overnamemogelijkheden in Europa.

www.raja-group.com