Pringles Manufacturing in Mechelen produceert dagelijks zo’n 2 miljoen bussen Pringles, en dat doen ze het liefst zo innovatief mogelijk. Door moderne leermethoden, het gebruik van nieuwe technologieën zoals virtual reality en relevante partnerschappen, investeert Pringles in de ontwikkeling van de 650 medewerkers en streeft het naar een inclusieve werkcultuur. Johan Van Batenburg, Plant Director: “Kennis opbouwen is cruciaal voor het welzijn van werknemers, en creëert groeimogelijkheden en procesverbeteringen. Een echte win-win dus!”
De groene transitie staat hoog op de agenda, met initiatieven zoals waterbesparing, de ontwikkeling van een papieren bodem voor de iconische Pringles-koker en geavanceerde energie-efficiëntiemaatregelen. Door steeds beter te doen en samen te werken met lokale partners, versterkt de fabriek haar positie als toonaangevende productielocatie en aantrekkelijke werkgever.
Onlangs vond de 11de Factory of the Future Awardceremonie plaats, waar een nieuwe lading van de meest toekomstbestendige Belgische fabrieken in de bloemetjes werd gezet. Maar liefst 11 bedrijven werden gekroond tot ‘Factory of the Future’, waaronder 4 voedingsbedrijven. Puratos Lummen, Pringles Mechelen, Lantmännen Unibake en Chaudfontaine blinken uit met hun smart factories, en zetten zo de teller op 18 Belgische voedingsbedrijven die deze titel met trots mogen dragen.
Hoe kunnen we futureproof voeding en dranken produceren? “In turbulente tijden staan onze bedrijven meer dan ooit voor de uitdaging om competitief te blijven, innovatieve producten te maken van hoge kwaliteit via efficiënte processen en steeds duurzamer te produceren. Voedingsbedrijven reflecteren en investeren vandaag al, om morgen steviger in de schoenen te staan”, zegt Nadia Lapage, Algemeen Directeur Fevia Vlaanderen.
Om erkend te worden als Factory of the Future, moet je inzetten op 7 transformaties, zoals digitalisering, talentontwikkeling, slimme processen en duurzame processen. Het legt de lat steeds hoger en gaat doordacht om met energie en materialen, en stimuleert de betrokkenheid, creativiteit en autonomie van medewerkers. “Voedingsbedrijven investeren onder andere in smart- en eco-production, onderzoek naar sensoren, digitalisering en robotisering, maar steeds met de food heroes in de hoofdrol”, vult Inge Arents, Managing Director, Flanders’ FOOD, aan.