PepsiCo Inc. maakte gebruik van Earth Day (22 april) in de Verenigde Staten voor het introduceren van de Dream Machine. Met drieduizend van deze apparaten wil Pepsi per jaar 400 miljoen PET-flesjes recyclen in de Amerikaanse markt.
Pepsi-partner Waste Management Inc. zorgt voor de handling van de afvalstromen. De machine fungeert eigenlijk als een omgekeerde drankenautomaat: de lege flesjes erin en een bonnetje eruit waarmee de Amerikaanse consumenten diverse goede doelen kunnen steunen. Per jaar worden er in de VS ruim 130 miljard (ofwel 130 duizend miljoen) flesjes en blikjes gebruikt.
Eveneens op Earth Day vond op initiatief van het NVC in Boston de informele workshop Sustainable Innovation in Packaging plaats in het kader van de wereldwijde ISO normontwikkeling op dit gebied. De belangrijkste bestaande initiatieven werden besproken, waaronder de Wal Mart Packaging Sustainability Scorecard, de diverse empty-space regels in met name het Verre Oosten, het Global Packaging Project (GPP) van The Consumer Goods Forum, de aanvullende regels t.a.v. zware metalen in verpakkingen in de Verenigde Staten en de Extended Producer Responsibility (EPR) wetgeving die nu in meer dan 30 Amerikaanse staten is ingevoerd. De resultaten van de bijeenkomst zullen worden meegenomen bij de ontwikkeling van de wereldnormen op het gebied van sustainable packaging, waarvoor de eerstvolgende officiële bijeenkomst de eerste week van juni in Peking zal plaatsvinden. De betreffende informatie zal ook deel uitmaken van de NVC Workshop Verpakken en Milieuwetgeving van 22 juni aanstaande.
Bron: NVC