HomeDossiersDesignPackaging Innovations brengt emotionele reactie op verpakkingen in kaart

Packaging Innovations brengt emotionele reactie op verpakkingen in kaart

Unravel en Packaging Innovations slaan in aanloop naar het fysieke event in november 2021 de handen ineen om neuromarketing grootschalig onder de aandacht te brengen. “Bekende merken weten middels de verpakking het koopgedrag van consumenten te beïnvloeden. Met de perfecte verpakking speelt men in op het onbewuste brein. Dit fenomeen wordt ook wel neuromarketing genoemd. Met neuromarketing kun je het succes van jouw product en verpakking deels voorspellen. Dat gaan wij samen met Unravel uitgebreid onder de aandacht brengen, want wie wil er nu niet over de kennis beschikken om schapvisie, plannen en promoties te optimaliseren”, zegt Rowdy van den Nieuwenhuizen, Head of Content van Packaging Innovations.

Uiterlijk en functionaliteit zijn van essentieel belang bij verpakkingen. Van den Nieuwenhuizen: “Maar hoe zorg je ervoor dat je met jouw verpakkingsdesign en materiaalkeuze opvalt in het schap? Trends en ontwikkelingen volgen elkaar in het retaillandschap in rap tempo op. De eerste indruk van de consument is cruciaal, zeker omdat consumenten steeds makkelijker op een ander merk overstappen. Wij zijn erg benieuwd hoe onze community, die vanzelfsprekend al kijk heeft op de ultieme verpakking, denkt over de ideale verpakking. Wij zijn dan ook erg blij met het feit dat we dit jaar tijdens het event op 17 & 18 november live onderzoek gaan doen en waarvan de deelnemers al eerste de resultaten van mogen ontvangen na afloop van de beurs.”

Bij neuromarketing kijkt men via speciale onderzoeksinstrumenten naar signalen van de hersenen, ogen (eye tracking) en/of gezichtsuitdrukkingen van de consument (facial coding). Deze signalen worden in verband gebracht met verschillende emoties, die weer verantwoordelijk zijn voor het gedrag in de winkel. Bij het zien van bijvoorbeeld een aantrekkelijke verpakking wordt een bepaald deel in de hersenen geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat deze hersenreacties koopgedrag kunnen voorspellen.

Het live verpakkingsonderzoek dat tijdens Packaging Innovations wordt gehouden gebeurt op basis van EEG. Tim Zuidgeest, co-founder van Unravel: “Zonder al te diep in te gaan op de materie: men kan middels EEG-data gluren in het onbewuste brein. Op die manier wordt er een analyse gemaakt op basis van verlangen, verwarring, aandacht en workload. We meten hiermee als het ware de razendsnelle koopbeslissingen die zich afspelen in het brein. Op deze manier ontgrendel je inzichten die je werkelijk verder helpen. We kijken ernaar uit om onderzoek te doen onder de bezoekers van Packaging Innovations.”

Voorafgaand aan de fysieke editie van Packaging Innovations 2021 neemt Unravel belangstellenden alvast mee in de wereld van neuromarketing. Van den Nieuwenhuizen: “In aanloop naar het fysieke event neemt Tim je mee in de wereld van neuromarkting middels een drietal columns. Doe er je voordeel mee en neem die kennis alvast mee richting 17 & 18 november 2021, want we hebben genoeg in petto tijdens de beursdagen. Woon bijvoorbeeld een kennissessie bij of wissel je standbezoeken af met een Virtual Reality spelelement waarin je jezelf waant in een digitaal verpakkingsschap.”

www.packaging-innovations.nl