HomeNieuws"Opvallendheid van verpakkingen is meetbaar"

“Opvallendheid van verpakkingen is meetbaar”

ralfvanderlansDe opvallendheid van verpakkingen in het winkelschap is meetbaar. Ralf van der Lans, universitair hoofddocent marketing aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit, heeft het meetmodel geïntroduceerd in zijn proefschrift. In het model wordt eyetrack apparatuur benut om oogbewegingen van consumenten te registreren. Van der Lans verklaart dat de opvallendheid afhangt van exogene en endogene factoren. De exogene component houdt verband met instore activiteiten en het ontwerp van de verpakking.

De endogene component is consumentspecifiek en houdt verband met de merkperceptie, alsook de manier waarop het merk en de verpakking zijn opgeslagen in het geheugen. Deze component wordt beïnvloed door out-of-store marketing. Uit het onderzoek van Van der Lans blijkt dat de productaankoop voor twee derde in de winkel plaatsvindt en voor een derde out of store.

Consumenten kijken gemiddeld tien seconden naar een winkelschap, en als ze het gewenste merk dan niet vinden haken ze af. De kleur van een verpakking is de primaire aandachtstrekker, gevolgd door de helderheid van de kleur en de vorm van de verpakking. Artikelen die op ooghoogte liggen, worden al snel twee keer meer verkocht.

Bron: MD Weekly (gebaseerd op: Verpakken)