Uienhandelaar Wouter van der Beek presenteerde dit jaar als eerste ter wereld een optische sorteerlijn die uien segmenteert op inhoudelijke eigenschappen. Afgelopen zomer heeft de innovatieve ondernemer uit Tollebeek de lijn officieel in gebruik genomen. Volgens Van der Beek was het een gigantische uitdaging om het project van de grond te krijgen. De uienwereld zette zo zijn vraagtekens bij de plannen. ‘You’re totally nuts' was een eerste reactie uit Amerika. Ook andere grote uienjongens verklaarden Van der Beek voor gek. “Inmiddels zijn we een jaar verder en ze komen nu bij bosjes langs om de wereldprimeur in werking te zien”, aldus de ambitieuze uienhandelaar.
De ondernemer kocht vorig jaar een ander pand in het dorp Tollebeek, waarbij hij voor de keuze stond om een nieuwe sorteerlijn aan te schaffen. Vanaf dat moment ging Van der Beek zich oriënteren op de mogelijkheden voor een optische sorteerlijn. In samenwerking met een aantal andere bedrijven is er een optische sorteerlijn neergezet van veertig meter lang. Van der Beek koos om verschillende redenen voor deze installatie. “De kwaliteit gaat omhoog en kan ook gewaarborgd blijven. Met de nieuwe machine wil ik meer aan ketensamenwerking doen op individueel niveau. De teler wordt beloond voor een kwalitatief goede partij uien. Hiermee behaalt hij een hoger rendement.”
De geavanceerde sorteerlijn verwerkt 22 ton uien per uur op 12 criteria. Dat doet hij met behulp van 32 (infrarood)cameraatjes die 60 uien per seconde fotograferen. Van der Beek: “Het vaststellen van model, kleur, maar vooral van inwendige kwaliteit opent nieuwe markten. Als ik uien ga selecteren op single center of double center, dan hebben zaadfirma’s daar geheid interesse in. Ga ik uien tot op de gram of millimeter nauwkeurig selecteren, dan biedt dat kansen om het product in de schappen mooier te gaan presenteren dan nu het geval is. Goudgele uien bijvoorbeeld in een specifieke maat. De klant is aan het woord. Dat is de kracht van deze machine.”
Van der Beek is ervan overtuigd dat dit het begin is van iets heel moois. “Het is aan de markt om met ideeën te komen om het product ui beter of anders te gaan presenteren en profileren. Ik ga ze helpen die ideeën te realiseren”, aldus Wouter van der Beek.
Bron: Nieuwsbrief Freeland