Ishida Europe ontwikkelde een veelzijdige mix-weegoplossing voor Ad van Geloven, marktleider op het gebied van diepvriessnacks in de Benelux, om de introductie van een nieuw productassortiment op de belangrijke markt van hartige snacks mogelijk te maken. Diepvriessnacks die binnen een paar minuten in de oven, pan of friteuse kunnen worden opgewarmd, zijn in veel landen in Europa een populaire versnapering of een handig hapje als er onverwachte gasten over te vloer komen. Ad van Geloven heeft nu de ‘Funmix' geïntroduceerd onder het bekende merk Mora, een assortiment van verschillende snacks in één verpakking, om consumenten meer variatie te bieden.
Het product is verpakt in een aantrekkelijke rechtop staande zak voor optimaal effect in vriesvakken met een glazen voorkant. De zak is ook hersluitbaar voor extra gemak voor de consument. Om ervoor te zorgen dat iedere verpakking hetzelfde aantal van iedere soort snack bevat (de zakken van 426 gram bevatten bijvoorbeeld vier verschillende producten van elk zes stuks), koos het bedrijf voor een Ishida multiheadweger die mixen van vier producten kan verwerken. Behalve dat de weger de nieuwe Mora-mix in twee verschillende soorten zakken moest kunnen verwerken, moest de machine ook in staat zijn om op hoge snelheid enkelvoudige producten te verwerken. Bovendien moest er een mogelijkheid zijn om mixen van de andere merken van het bedrijf in dozen met venster te wegen.
De oplossing van Ishida die in de faciliteit van Ad van Geloven in Tilburg is geïnstalleerd, is ontworpen met de geavanceerde 20-kops weger uit de R-productreeks van het bedrijf als uitgangspunt. Behalve de weger bestond de taak van Ishida ook uit het uitvoeren of begeleiden van de installatie van een stellage, transportbanden en een toevoersysteem waarmee het product vanuit de aanwezige flow-vriezer wordt aangevoerd. Bij een mix-weeginstallatie fungeert ieder onderdeel van de machine als een aparte weger, waardoor voor ieder ingrediënt in de mix een specifiek doelgewicht kan worden opgegeven zodat het eindproduct exact de juiste hoeveelheid bevat.
De nieuwe lijn voldoet ook aan alle vereisten wat betreft veelzijdigheid. Om bijvoorbeeld het verpakkingsformaat te wijzigen, rollen operators de bagmaker ongeveer een meter naar voren zodat de weger de dozen met venster kan vullen in plaats van zakken. De toevoer- en weegapparatuur kan snel worden schoongemaakt door de installatie met water schoon te spuiten. De installatie is daarom zo ontworpen dat de verbindingen tussen de hogere niveaus en de bagmaker met waterdichte afdekkingen kunnen worden afgesloten.
Ishida werkte nauw met de fabrikant van de bagmaker en andere leveranciers samen om ervoor te zorgen dat de gehele lijn binnen twee weken in bedrijf kon worden genomen. “Alle betrokkenen werkten tijdens de zomervakantie door om te zorgen dat onze productie niet werd verstoord,” aldus Albert van der Vliet, hoofd Technische Dienst. “We zagen een marktmogelijkheid die we met behulp van zowel de apparatuur als de service van Ishida hebben kunnen benutten.”
Kijk voor meer informatie op www.ishidaeurope.nl.