Ondanks de huidige economische crisis is de omzet van de LPR-groep, de Europese palletpooling-specialist, in 2009 met 3% gegroeid tot 101,7 miljoen Euro. LPR zet de stijgende lijn voort. De groep zag zelfs de geconsolideerde omzet met 3% stijgen tot € 101,7 miljoen bij de huidige wisselkoers tussen het Britse pond en de Euro (€ 103,2 miljoen tegen dezelfde koers als in 2008 bij een omzet van € 100,5 miljoen). Het aantal palletbewegingen nam met 4% toe, en steeg tot ruim 39 miljoen.
De reden voor deze goede resultaten is het gedegen klantenbestand van LPR. De groep slaagde erin om compensatie te vinden voor de organische terugval in volume bij sommige klanten die direct getroffen waren door de crisis, door contracten met andere klanten uit te breiden en nieuwe klanten te werven, waaronder: Sodiaal Candia in Frankrijk, Heineken en Garcia Carrion in Spanje, Kellogg’s en Weetabix in het Verenigd Koninkrijk en Ontex in Duitsland.
Europa: de juiste keuze
Het feit dat LPR geheel Europa kan bedienen is een groot voordeel voor de Groep. LPR boekt ongeveer 45% van de omzet in Frankrijk, 35% in Spanje en Portugal, 15% in het Verenigd Koninkrijk en meer dan 5% in de Benelux en Duitsland. “In 2009 heeft het Verenigd Koninkrijk opnieuw een grote bijdrage geleverd aan de goede resultaten van de Groep, met een groeipercentage van 2 cijfers,” vertelt Torsten Wolf, president van LPR. “Hetzelfde geldt voor onze Duitse dochteronderneming, die onze ontwikkeling enorm vooruit heeft geholpen.” LPR is van plan om het in 2010 beter te gaan doen door nog aandachtiger te luisteren naar de wensen van de klant.
Innovatie en de nabije toekomst
De Groep ontwikkelt zijn activiteiten in samenwerking met zijn klanten. Er zijn inmiddels vier geïntegreerde palletdepots geopend op het terrein van klanten. “Hierdoor wordt er aanzienlijk bespaard op de transportkosten,” zegt Torsten Wolf. Bovendien wordt er op kosten bespaard door transporten te combineren. LPR heeft een optimalisatie-team dat nauw samenwerkt met de klant om zodoende mogelijkheden te identificeren voor het combineren van transporten. Op die manier kan een transporteur pallets aanleveren vanaf een LPR-depot bij een fabriek van een klant, en daar vervolgens eindproducten inladen die, als de vrachtwagen weer teruggaat naar het depot, onderweg bij een distributiecentrum voor de detailhandel worden afgeleverd. “We willen hiermee voorkomen dat er lege vrachtauto’s rondrijden, zowel voor onszelf als voor onze klanten,” legt Torsten Wolf uit. “Onze klanten willen hun logistieke kosten drukken en wij bieden hen daar een oplossing voor.”
Meer Europese projecten in 2010
De LPR groep wil in 2010 nog verder uitbreiden in Europa, met nieuwe faciliteiten in Scandinavië en Italië. LPR heeft inmiddels al in deze markten geïnvesteerd en streeft ernaar een netwerk op te zetten dat net zo betrouwbaar en uitgebreid is als in de overige Europese landen. “We zijn nummer twee op de Europese palletpooling-markt. We willen de eerste keuze van onze klanten zijn in alle landen waar we zaken doen,” aldus Torsten Wolf.
Kijk voor meer informatie op www.lpr.eu.