HomeNieuwsO-I vat karakter Hartevelt jenever in ontwerp glazen fles

O-I vat karakter Hartevelt jenever in ontwerp glazen fles

O-I-logoHet oer-Hollandse jenevermerk Hartevelt heeft een nieuwe fles van 1,5 liter gelanceerd voor zijn ‘prima' jonge jenever. “De fles die O-I voor ons ontwierp, sluit beter aan bij het karakter van Hartevelt en bij de rest van het assortiment”, vertelt Jan Hoorntje, Dutch Brands Director van Lucas Bols, de groep waarvan Hartevelt sinds 1967 deel uitmaakt. 

Met een jaarlijks verbruik van 18 miljoen liter blijft jenever in Nederland de populairste gedistilleerde drank. Hartevelt, een kwaliteitsjenever in het volumesegment, werd voor het eerst gestookt in 1734 in Leiden en kende door de eeuwen heen een enorme expansie.

Op dit moment is Hartevelt goed voor een marktaandeel van 10,8 procent in Nederland en bekleedt daarmee de eerste plaats in jenever. “Onze klanten zijn bijzonder loyaal, maar ook prijsbewust. Ze rijden gerust om als ze weten dat er ergens Hartevelt in de aanbieding is”, aldus Jan Hoorntje.

Misschien nog meer dan andere jenevers, is Hartevelt een echte mannendrank. “Het is een stevige jenever met een karakteristieke smaak.” Even karakteristiek als de smaak is trouwens de fles van Hartevelt: groen glas, een rode dop en een geel etiket. “Consumenten herkennen ‘hun' Hartevelt blindelings”, aldus Jan Hoorntje. 

Over één ding waren de klanten minder tevreden. “We kregen geregeld opmerkingen dat onze 1,5 liter fles ‘niet Hartevelt' was; dat het wel een sangriafles leek. Bovendien bleek ze onhandig in het gebruik.”

O-I ontwierp daarom een nieuwe 1,5 liter fles – in groen glas uiteraard. De slanke fles  met afhangende schouders vat volgens Jan Hoorntje perfect het karakter van de prima jonge jenever. “En ze sluit veel beter aan bij onze 1 liter fles. O-I slaagde er met dit ontwerp in onze lijn visueel te versterken. De samenwerking met O-I verliep erg vlot: tussen het conceptwerk en de productie lagen nauwelijks vier maanden. De eerste reacties van slijters en klanten zijn alvast enthousiast: deze fles is echt Hartevelt vinden ze.”

“De nieuwe fles kreeg de naam ‘Stoop', een herkenbare naam voor een hoge fles en verwijzend naar de glazen kruikjes die vroeger vaak werden gebruikt voor jenever”, vertelt Patrick Waegemakers, Segment Manager Bier, Wijn & Gedistilleerd van O-I. “Hoewel de fles werd ontworpen voor jenever, wordt ze ongetwijfeld ook populair als verpakking voor andere gedistilleerde dranken, zoals Beerenburg of bessenjenever.”

o-i-hartevelt

Kijk voor meer informatie op www.o-i.com.