Na meer dan veertig jaar brengt Ritchie, een start-up uit de buurt van het Belgische Leuven, een traditionele Belgische limonade opnieuw op de markt. De limonades worden verkocht in een uniek 27,5 cl glazen retroflesje, gebaseerd op het design uit de jaren '50. Samen met O-I (Owens-Illinois), producent van glasverpakkingen, werd een design ontwikkeld dat zowel premium, retro als authenticiteit uitstraalt.
“Dit ontwikkelingsproces illustreert dat start-ups en andere niche-drankproducenten op O-I kunnen vertrouwen voor het ontwerp en de productie van hun eigen, unieke glazen verpakkingen. O-I toont hiermee aan flexibel te zijn en zowel grote als kleine klanten zijn expertise aan te kunnen bieden,” vertelt Marty Wijnen, Segment Manager Food & NAB bij O-I Benelux.
Ambachtelijke dranken zijn vandaag de dag enorm populair. Het aantal craft limonades is sterk groeiend en daarbij speelt glas een hoofdrol. België, dat een rijke limonadetraditie heeft, kon daarom niet achterblijven. De glazen verpakking is een belangrijk onderdeel binnen de strategie van Ritchie. Jan Verlinden, Chief Lemonade Maker bij Ritchie: “Als startende onderneming met een interessant concept ben ik op zoek gegaan naar een partner die mijn wensen tot in detail kon uitvoeren. Via onze inkooppartner Gaasch Packaging ben ik bij O-I terechtgekomen. Zij konden zich vanaf het begin in mijn concept vinden en werkten nauw met ons samen aan de herlancering van Ritchie op de Belgische markt.”
“Onze designers hebben zowel naar het product en de markt gekeken, naar de ideeën van Ritchie geluisterd en dit alles vertaald naar een ijzersterk ontwerp dat ook technisch uitvoerbaar is”, vertelt Marty Wijnen. “Om de fles sterker te maken, besloten we de typerende groeven hoger te plaatsen dan in het initiële ontwerp. Daarnaast maakten we de fles slanker en hoger, om het een elegante, premium uitstraling te geven.”
“De keuze voor glas was snel gemaakt”, gaat Jan Verlinden verder. “Ritchie is een kwalitatieve limonade die wordt verkocht in een premium verpakking. Gezien onze positionering als 'traditionele Belgische limonade' was glas de logische keuze. Glas behoudt de frisse smaak van de limonade, het biedt de mogelijkheid om een originele verpakking met retro-look te ontwikkelen en is 100 procent recyclebaar. Tot slot brengt het glazen flesje het bijzondere karakter van ons merk perfect tot uiting.”
De limonade van Ritchie is gebaseerd op het originele familierecept, maar met een twist. Ritchie is 100 procent natuurlijk, bevat geen conserveringsmiddelen en wordt gezoet met rietsuiker. Er zijn twee smaken: Orange met een hint van vanille en Grapefruit met een vleugje ananas.
Kijk voor meer informatie op www.o-i.com.