HomeDossiersDesignO-I maakt authentieke en moderne fles voor kruidenbitters van Hooghoudt

O-I maakt authentieke en moderne fles voor kruidenbitters van Hooghoudt

De Nederlandse familiedistilleerderij Hooghoudt heeft voor glasproducent O-I gekozen om een authentieke en moderne fles voor haar kruidenbitters te realiseren. Met de herpositionering en de nieuwe glasverpakking wenst Hooghoudt een authentiek en modern imago over te brengen naar zowel bestaande als nieuwe klanten. Niels Grootenboer, Marketing Manager bij Hooghoudt: “We dragen vernieuwing hoog in het vaandel en willen onze merken altijd een meerwaarde geven. Naast de smaak van ons product, zorgt ook de glasverpakking voor een unieke ervaring.”

“De nieuwe fles is een mix van authentiek, stoer, rustiek en modern en past bij het intense karakter van de kruidenbitters. Met zijn opvallende look richt Hooghoudt zich ook op een jonger publiek dat graag nieuwe smaken ontdekt. De kruidenbitters zijn uitstekend geschikt om te gebruiken in mixdranken en cocktails”, aldus Niels Grootenboer.

Een designbureau ontwierp de nieuwe fles, die slechts enkele elementen van de oude glasverpakking behoudt, namelijk de groene kleur, de grepen aan de zijkant en de stoere schouders. O-I finetunede vervolgens het ontwerp zodat dit technisch uitvoerbaar werd.

Patrick Waegemakers, Segment Manager Beer, Spirits en Wine Packaging voor O-I Benelux: “We hebben verschillende wijzigingen aangebracht in het concept. De fles is versmald om deze effectief een inhoud van 1 liter te geven. In debossing, waarbij een patroon in de fles is ‘geduwd', staat op één kant van de fles de handtekening van Hero Jan Hooghoudt. Aan de andere kant, op het steunvlak, staat op de schouder het logo. Om stootvlakken te vermijden hebben we de onderkant een bredere diameter dan de bovenkant gegeven. Hierdoor raken de logo's elkaar niet bij het transport en het afvullen.”

Daarnaast bevatte het originele ontwerp geen verzonken etiketvlak. Om dit te realiseren en het etiketvlak esthetisch te laten kloppen, werd de hoogte van de fles aangepast. “Het meest unieke aan de fles is echter de plaatsing van het woord ‘Familierecept' in embossing, in de ‘mond' van de fles”, vervolgt Patrick Waegemakers. “Het reliëf is pas zichtbaar als de consument de fles opent en is geschikt voor gebruik in marketingactiviteiten. Het werd de eerste keer in de Benelux toegepast bij de introductie van de nieuwe fles voor de 100 procent natuurlijke jenevers van de Nederlandse familiedistilleerderij. Ook in deze glasverpakking werd dit verrassende element geïntegreerd.”

Hooghoudt behoort tot de top drie van distilleerderijen in Nederland en is al meer dan 25 jaar hofleverancier. “We hechten veel belang aan kwaliteit, degelijkheid en continuïteit. O-I is al jaren een betrouwbare partner die steeds weer opnieuw designs oplevert die perfect beantwoorden aan onze verwachtingen, onze waarden en productienormen”, vertelt Niels Grootenboer. “Dankzij de expertise van O-I in het ontwerp en de productie van glasverpakkingen zijn onze kruidenbitters nu beschikbaar in een merkonderscheidende premium glasverpakking.”

Kijk voor meer informatie op www.o-i.com.