HomeNieuwsBedrijven en personenO-I Europe breidt productiecapaciteit zwart glas uit

O-I Europe breidt productiecapaciteit zwart glas uit

o-i-leerdam-3

Owens-Illinois (O-I), ’s werelds grootse producent van glasverpakkingen, heeft zijn productiecapaciteit voor drankverpakkingen in zwart glas in Europa uitgebreid. Voortbouwend op het bestaande aanbod voor sterkedranken en topwijnen, kan O-I zijn bierklanten binnenkort zwart glas aanbieden vanuit Leerdam. Nadat het Amerikaanse bedrijf in 2013 al 21 miljoen euro had geïnvesteerd in de optimalisatie van de Leerdamse productiecapaciteit, investeert het nu in zwart glas. De fabriek, die zich in het hart van de Europese bierindustrie bevindt, wordt daarmee de derde Europese fabriek van O-I die zwart glas kan produceren. In 2015 wil het bedrijf twee standaard 33cl bierflesjes in zwart glas introduceren.

o-i-logo-2014O-I’s investering in zwart glas is gebaseerd op marktonderzoek dat het bedrijf in de Verenigde Staten en enkele Europese landen liet uitvoeren met als doel een beter inzicht te krijgen in hoe consumenten kleuren van verpakkingen ervaren. Deze studie bracht het potentieel van zwart glas aan het licht. Consumenten ervaren een drankverpakking in zwart glas als onderscheidend, mysterieus en premium. Zwart glas biedt een superieure bescherming tegen licht en UV-stralen en kan meegenomen worden in het recyclingproces van bruin glas.

Vijf jaar geleden wierp O-I zich al op als een pionier in zwart glas met de ontwikkeling van een nieuw proces dat zowel volledige inspectie en kwaliteitscontrole als flexibiliteit en kleinere productievolumes toeliet. Enkele glasverpakkingen die O-I samen met zijn klanten ontwikkelde, werden met groot succes in de markt gezet. In de categorie bier introduceerde de Amerikaanse brouwer MillerCoors recentelijk zijn premiumbier Miller Fortune in O-I flesjes van zwart glas. Europese succesverhalen zijn bijvoorbeeld Hendrick’s Gin van Scottish William Grant & Sons, de whiskyflessen van Edrington voor The Black Grouse en Cutty Sark Prohibition, en Belaire Rosé, een Franse mousserende wijn.

“Aspiratie, een bewustere levensstijl en een consumptiepatroon dat kwaliteit boven kwantiteit verkiest, zijn de drijvende krachten achter de ‘premiumisation'-trend. Zwart glas biedt een premiumoplossing voor de groeiende vraag naar onderscheidende verpakkingen”, aldus Robert Brouwer, Specialty Business Leader bij O-I Europe. Evan Williams, Beer Segment Director bij O-I Europe: “Bier is een fantastisch product dat een fantastische verpakking verdient. Wij willen merken naar een hoger niveau tillen zodat ze zich van de concurrentie kunnen onderscheiden. Ons recentste aanbod – zwart glas – is een perfect voorbeeld van hoe O-I zijn klanten ondersteunt om toegevoegde waarde te creëren.”

Kijk voor meer informatie op www.o-i.com.