HomeNieuwsVerpakkingenNNZ onderzoekt kijk van consument op verpakking en aankoopgedrag

NNZ onderzoekt kijk van consument op verpakking en aankoopgedrag

Hoe belangrijk zijn duurzaamheid en duurzame verpakkingen echt voor consumenten? Koopt de consument naar wat hij zegt te doen? Wat zegt de consument belangrijk te vinden en hoe handelt de consument in een gesimuleerde verkoop situatie. Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft NNZ, een marktleider in verpakkingen voor groenten en fruit, hiervoor recentelijk grootschalig onderzoek (ruim 300 interviews en 11.700 aankoopsimulaties) gedaan in Duitsland. NNZ heeft deze studie gedaan met verpakkingen voor blauwe bessen en aardbeien. Op het European Packaging Forum in Düsseldorf zijn de eerste resultaten van het onderzoek naar aardbeien en aardbeienverpakkingen gepresenteerd en enthousiast ontvangen.

“Ons onderzoek is een absolute must-read voor retailer, telers en leveranciers aan de zacht fruit sector”, aldus Alies Padding, Innovatie Manager bij NNZ, the packaging network. “Het geeft inzicht in de associaties en koopcriteria voor verpakt zacht-fruit, en het zal u niet verrassen: de consument koopt niet wat hij/zij zegt te gaan kopen. Daarnaast is het duidelijk dat de consument met veel emotie maar weinig kennis over duurzaamheid van plastics, karton en pulp verpakkingen spreekt. De consument (her)kent nauwelijks de milieukeurmerken die op de verpakkingen staan. Tijdens het onderzoek uitten velen de wens voor een duidelijke uitleg over de juiste afvalstroom voor de verpakking. Dit is een kans voor de branche en zo bij te dragen aan ons gezamenlijk streven naar 100% recycling van verpakkingen in de nabije toekomst. Bovenal werd duidelijk dat het de consument gaat om kwaliteit van het zacht fruit en alle andere criteria hieraan ondergeschikt zijn. En zoals we allen weten is de primaire functie van de verpakking het behouden van kwaliteit respectievelijk het voorkomen van voedselverspilling in de supply-chain. Het onderzoek voorspelt het percentage consumenten dat voor een bepaalde pulp, karton of plastic verpakking kiest en waarom.”

Lees verder