Hoe belangrijk is duurzaamheid en duurzame verpakking echt voor consumenten? Koopt de consument naar wat hij zegt te doen? Wat zegt de consument belangrijk te vinden en hoe handelt de consument in een gesimuleerde verkoop situatie.
Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft NNZ, marktleider in verpakkingen voor groenten en fruit, hiervoor recentelijk grootschalig onderzoek (ruim 300 interviews en 11.700 aankoopsimulaties) gedaan in Duitsland. NNZ heeft deze studie gedaan met verpakkingen voor blauwe bessen en aardbeien.
In een serie van drie artikelen deelt NNZ de resultaten van het onderzoek. In deel 1 deelde NNZ de kijk van de consument op duurzaamheid en duurzame verpakkingen en toetste men de kennis hiervan bij de consument. In deel 2 deelde NNZ de resultaten van het onderzoek naar de emotionele impact van aardbeien en de emotionele en rationele criteria bij de aankoop van aardbeien. In deel 3 bespreekt NNZ de resultaten van het onderzoek naar het koopgedrag van de consument.