HomeNieuwsNieuwe Franse verpakkingswet zou foodmarketing kunnen benadelen

Nieuwe Franse verpakkingswet zou foodmarketing kunnen benadelen

In Frankrijk is in juli een verpakkingswet aangenomen die wel eens handelsbarrieres zou kunnen opwerpen in de EU en multiverpakkingen verbiedt. Daarvoor waarschuwt de European Organisation for Packaging and the Environment (Europen). De wet van Grenelle beperkt verpakkingen tot hun functie voor productveiligheid, hygiëne en logistiek, maar consumentengemak is niet opgenomen. Als de wet strikt wordt geïnterpreteerd zouden portieverpakkingen waarbij bijvoorbeeld koekjes elk apart zijn verpakt, verboden kunnen worden.

De wet is er op gericht minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Volgens de Europese verpakkingsorganisatie zou de wet kunnen worden gebruikt om multipacks te verbieden. Ook kunnen andere voor de consument handige verpakkingen worden uitgesloten. Volgens manager Julian Carroll van Europen kan de wet bij strikte toepassing een nachtmerrie worden voor marketing en distributie door bedrijven, omdat de wetgeving in Frankrijk anders is dan in de rest van Europa. Europen heeft de EU opgeroepen de wet aan te passen.

Bron: FoodHolland