HomeKennisbankMarktinformatie"Relatief logo op verpakkingen kan gezonde keus stimuleren"

“Relatief logo op verpakkingen kan gezonde keus stimuleren”

Labels op de verpakking moeten consumenten helpen een bewuste keus te maken, maar in de praktijk blijkt dat best lastig. Hans van Trijp, hoogleraar Marketing en Consumentgedrag aan de Wageningen University & Research, pleitte onlangs voor een relatief logo, waarop consumenten in één oogopslag kunnen zien hoe gezond een product is ten opzichte van vergelijkbare producten.

Volgens Hans van Trijp is het niet zo zeer een gebrek aan informatie, maar vooral een gebrek aan motivatie die er toe leidt dat consumenten ongezond eten. “Ongezonde producten verkopen zichzelf”, vertelt hij in een artikel op de website van Resource-online.nl. Maar het verkopen van gezonde producten is een stuk lastiger. Want als het om de smaak gaat, zijn lekker en gezond elkaars tegengestelde.

Logo's of labels op de verpakking moeten mensen dus helpen een bewuste keus te maken, maar Hans van Trijp vraagt zich af of dit voldoende is.  “De discussie over labeling vind ik vrij sneu. Die wordt vooral op politiek niveau gevoerd, door partijen die zich laten leiden door eigen belangen in plaats van wetenschappelijke inzichten. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat nutritionele labels op de verpakking het gedrag van consumenten beïnvloeden, of dat het ene logo het beter doet dan het andere.”

Hij stelt in het artikel een andere aanpak voor, namelijk een ‘relatief' logo dat de consument makkelijk inzicht biedt in de gezondheid van producten. “Dan krijgt dus elk product een indicatie voor ‘hoe gezond is de categorie' en ‘hoe gezond is dit product binnen die categorie'.  Bijvoorbeeld hartig broodbeleg. Binnen die categorie maak je dan een ranglijst van hoe gezond deze producten zijn ten opzichte van elkaar, op basis van objectieve voedingskundige informatie”, aldus Hans van Trijp.

Lees verder

Bron: Resource-online.nl