Home Nieuws Nederlandse foodbedrijven versterken positie

Nederlandse foodbedrijven versterken positie

Grote Nederlandse foodproducenten hebben in 2008 hun positie weten te versterken. Dit terwijl ruim een derde van de grootste internationale producenten van consumentengoederen hun omzet juist zagen teruglopen. Dat blijkt uit het rapport Global Powers of Consumer Products Industry 2010 van accountants- en consultancybureau Deloitte.

In totaal staan vijf Nederlandse bedrijven in de top-250, die gebaseerd is op omzetten. Unilever staat op plek 12, maar dat concern wordt door het onderzoek niet als Nederlands maar als Engels bedrijf gezien. Bovendien heeft het ook non-food activiteiten. Hoogste positie voor een Nederlands bedrijf heeft niet-foodbedrijf Philips op plek 18.

NL-bedrijven klimmen

Drie Nederlandse foodbedrijven hebben hun positie weten te verbeteren. Heineken steeg naar plek 33 (in 2007 nog plek 42), FrieslandCampina staat 61ste (in 2007: Friesland Foods op 106 en Campina Melkunie op 125) en vleesconcern Vion staat op plek 70 (2007: 82).

Grootste internationale foodbedrijf in de lijst is Nestlé op plek 3, gevolgd door Unilever (op 12), PepsiCo (14), Kraft Foods (15), The Coca Cola Company (20) en Mars (23). 

Fusies en overnames

De betere positie van Nederlandse bedrijven in het internationale speelveld kwam voornamelijk door fusies en overnames.

‘De verwachting is dat ook andere bedrijven, nu het dieptepunt van de recessie bereikt lijkt te zijn, zich weer gaan richten op fusies en overnames om verdere groei te bewerkstelligen', zegt Erik Nanninga, managing partner Consumer Business bij Deloitte.

Dit zal volgens hem ook samenhangen met de (vernieuwde) focus op opkomende markten en overnames van lokale spelers daar, zoals in China.

Voedselveiligheid

Ook voedselveiligheid wordt in het rapport genoemd als een van de thema’s in de komende jaren. Consumenten zijn steeds bezorgder (onder meer rond recalls en dierziekten) en verlangen daardoor steeds vaker transparantie over de herkomst van een product, de voedingswaarde en de kwaliteit van voedingsmiddelen.

Daarnaast is duurzaamheid een thema. Producenten besteden hier steeds meer aandacht aan bij product- en procesinnovaties. Volgens Deloitte moet duurzaamheid ingebed worden in de strategie en werkwijze binnen alle onderdelen van een organisatie.

Bron: Eisma Voedingsmiddelenindustrie (www.evmi.nl)