HomeNieuwsBeurzen en evenementenNationale Verpakkingsinnovatie Diner wederom geslaagd

Nationale Verpakkingsinnovatie Diner wederom geslaagd

nvc-macropak-innovatiediner

Het Nationale Verpakkingsinnovatie Diner, een initiatief van het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC), werd dit jaar voor de achtste maal georganiseerd en was wederom ‘the place to be’ voor de innovatieve top van Nederland als het om verpakken gaat. Het evenement, dat volledig was uitverkocht, vond plaats op dinsdagavond 5 oktober in het Holland Casino te Utrecht, in de onmiddellijke nabijheid van én qua tijd aansluitend op de verpakkingsbeurs Macropak 2010.

nvc-logoHoogtepunt van de avond was de bekendmaking van de winnaar van De Gouden Noot 2010, de prijs voor de meest innovatieve verpakking van de Benelux. Deze ging dit jaar naar PPG Coatings Nederland B.V. met de Histor Paintcan, een revolutionaire verpakking in het Doe-het-zelf segment voor verven en lakken. De Zilveren Noot was voor SCA Packaging met de Christina J. De Bronzen Noot ging naar BioFoam® kisten van Synprodo B.V. Zeven van de in totaal 36 inzendingen haalden evenals de winnaars van Goud, Zilver en Brons de finale van deze 25e editie van de wedstrijd. De winnaar van De Gouden Noot 2010, van Zilver en van Brons, alsmede de overige zeven finalisten zijn deze week nog fysiek te zien op de NVC-stand (hal 8, standnummer C040) tijdens Macropak in Utrecht.

Traditiegetrouw was het tweede deel van de avond zodanig opgezet, dat eenieder ook daadwerkelijk zijn of haar hersenen kon breken over een actueel onderwerp op verpakkingsgebied. Dit jaar ging deden ze dat over namaakverpakkingen, een illegale miljardenbusiness die een grote bedreiging kan vormen voor zowel de eerlijke economie als voor de volksgezondheid. Met dit besef stapten de deelnemers aan het Nationale Verpakkingsinnovatie Diner de nacht in, nadat zij in een gezamenlijke creatieve sessie de verpakking voor een nieuw cosmeticamerk hadden ontwikkeld. Stimulans voor hun werk was een Inge de Bruin lookalike die haar plannen voor een nieuw merk op basis van haar celebrity en personality status ontvouwde. Aan het einde van de avond kwam de waarheid aan het licht en moesten de deelnemers hun hersens pijnigen over mogelijkheden het namaken van hun bedachte verpakkingsconcepten tegen te gaan.

Ook boeiend waren natuurlijk de gesprekken met de andere deelnemers uit de gehele supply chain van verpakte producten. De ambiance was ontspannen en op niveau.

Uniek dit jaar was de ‘NVC Wall of Fame’: een speciaal ontworpen wand in het Holland Casino met daarin verwerkt de tien finalisten van de 25e editie van de verpakkingswedstrijd De Gouden Noot en zestien innovators met een relatie tot eerdere edities van deze prestigieuze wedstrijd.

nvc-macropak-goudennoot

Kijk voor meer informatie op www.nvc.nl.

Foto's: Jan Wilms