HomeNieuwsBedrijven en personenNamaak kan desastreuze gevolgen hebben voor imago van merk

Namaak kan desastreuze gevolgen hebben voor imago van merk

Op 3 en 4 oktober 2018 vindt Empack plaats in Brussel. Omdat innovatie niet mogelijk is zonder knowhow, biedt Empack ook dit jaar een uitgebreid kennisprogramma aan. Vooraanstaande sprekers praten over trends, uitdagingen en kansen, geïllustreerd met best practices. In aanloop naar Empack interviewt Pack Online een aantal van de sprekers. Vandaag is het de beurt aan Quentin van den Hove van Agfa Graphics.

Even voorstellen: wie bent u en welke functie vervult u bij welk bedrijf?

Quentin van den Hove, product manager van de security software afdeling bij Agfa.

Wat zijn de belangrijkste verantwoordelijkheden binnen uw functie?

Agfa is actief in softwareoplossingen voor high security (banknotes, passports, ID cards), general security (breeder documents, tax stamps, security cards) en brand protection. Als product manager ben ik verantwoordelijk voor de drie sectoren. Hiervoor hebben we drie soorten oplossingen: security design, mobile authentication en een workflow voor de prepress-afdeling van een security drukkerij. Mijn rol is eerst en vooral om de juiste producten op de markt te brengen die beantwoorden aan de noden van onze klanten. Hiervoor moet men een degelijke kennis hebben van de markt zodat ik de juiste specificaties kan opstellen. Daarna moet je uiteraard ook de engineers opvolgen, kosten… en ervoor zorgen dat de producten volgens plan op de markt gebracht worden.

Wat zijn de drie grootste uitdagingen in uw functie waar u dagelijks mee te maken krijgt?

De eerste grote uitdaging is om steeds te blijven innoveren. De technologie staat niet stil, wat een counterfeiter mogelijks meer mogelijkheden kan bieden… en ze zijn soms zeer inventief! In de security wereld is discretie zeer belangrijk en bovendien geef je als brand of uitgever van een security document niet graag toe dat er een issue is. Het is voor ons dus een extra uitdaging om dit te weten te komen en te onderzoeken. Veel brands hebben totaal geen idee hoeveel van hun producten worden nagemaakt. Omdat ze het niet kunnen kwantificeren, krijgt dit niet altijd de juiste aandacht. Er gaat vandaag véél meer aandacht naar het grey market probleem. Maar namaak kan desastreuze gevolgen hebben voor het imago van een brand.

Kunt u kort toelichten waar uw presentatie tijdens ‘Smart packaging/industry 4.0' over zal gaan?

Ik zal het hebben over de verschillende manieren om een brand te beschermen, nadien zal ik het hebben over de verschillende technologieën die er hiervoor zijn en wat de voor- en nadelen zijn. Tenslotte licht ik nog een aantal technologieën die de productie van packaging in de toekomst gaan veranderen.

Wat ziet u als de belangrijkste veranderingen binnen uw vakgebied in de komende jaren?

Bij brand protectie gaat de eindgebruiker meer centraal staan. Brands gaan via de consumers meer data binnenkrijgen en korter op de bal kunnen inspelen wanneer er vervalsingen zijn.

Waarom is het belangrijk dat bezoekers van Empack naar uw presentatie komen luisteren?

Brand protectie is steeds belangrijker, het zijn niet alleen de grote internationale merken die mogelijks nagemaakt kunnen worden, ook kleinere brands. Weten welke technologie er vandaag beschikbaar is en welke de trends zijn, is zeer belangrijk. Wacht niet tot het te laat is om in actie te schieten. Bovendien kan je dezelfde technologie ook gebruiken om de consument een betere user experience te geven.

Wat hoopt u dat deelnemers van ‘Smart packaging/industry 4.0' zullen meenemen?

Brands weten niet altijd hoe technologie een antwoord kan bieden op de challenges van brands. Deelnemen aan ‘Smart packaging/industry 4.0' is een must, zodat je ook morgen een product kan hebben dat beantwoord aan de verwachtingen van de consument.

www.agfagraphics.com