Home Nieuws Beurzen en evenementen Multivac doet motivatie uit de doeken voor trouwe deelname aan Empack

Multivac doet motivatie uit de doeken voor trouwe deelname aan Empack

“Netwerken is een van de belangrijkste functies op de beurs. Onze naamsbekendheid is groot en onze reikwijdte in de markt gaat heel diep. Het gaat ons niet alleen om het kennismaken met nieuwe klanten als wel het informeren van onze bestaande relaties over de nieuwste ontwikkelingen”, aldus Mart de Koning, als Sales Manager verantwoordelijk voor de verkoop van Multivac in Nederland, over de trouwe deelname aan Empack. Ook weer aan de komende editie in Utrecht, op 31 maart en 1 en 2 april. De Koning doet samen met New Business Development Manager Saskia Cooman de motivatie daarvoor uit de doeken.

De verpakkingssector bruist van alle kanten door tal van ontwikkelingen. En dat geldt uiteraard ook voor Multivac als leidend marktspeler op haar gebied. “Multivac heeft een leidende rol in de fabricage van verpakkings- en procestechnologie”, verduidelijkt Cooman. “Naast dieptrek- en traysealmachines produceren we ook vacumeermachines en krimp- en droogtunnels voor de foodprocesindustrie. Overigens leveren we ook machines aan de medische en farmaceutische industrie.”

De Koning vult aan: “Wij verkopen houdbaarheid en leveren daarvoor dieptrek- en traysealmachines die in elkaars verlengde liggen. En dat weet niet iedereen, maar wij zijn ook redelijk aanwezig op het gebied van etiketteren. Na de overname van TVI leveren wij eveneens portioneermachines voor vlees, waarmee bijvoorbeeld speklappen geportioneerd en dakpansgewijs op een schaaltje gelegd kunnen worden. Die machines leveren wij aan de grote vleesproducenten, die op hun beurt weer toeleverancier zijn van de grote retailers. Door een andere overname kunnen wij bovendien diverse machines leveren voor het slicen van vleeswaren en kaas. Tot slot heeft Multivac medio dit jaar de Fritsch Group overgenomen, waarmee wij een breed programma aan machines in huis hebben voor het maken van brood- en banketproducten zoals croissants en pistoletjes.”

We zijn uiteraard benieuwd wat Multivac op de komende Empack in Utrecht gaat tonen. Cooman: “Er moeten nog de nodige besluiten worden genomen, maar we kunnen wel vast een tipje van de sluier lichten. We zullen zowel gebruikte machines als het nieuwste van het nieuwste van Multivac laten zien. Dit in combinatie met aandacht voor duurzaamheid. Dat heeft niet alleen betrekking op met originele Multivac-onderdelen gereviseerde machines, maar ook plastic besparende oplossingen waarbij per verpakking minder materiaal wordt gebruikt. Kortom: de nieuwste technologieën waarmee naast zo efficiënt mogelijk ook zo effectief mogelijk wordt verpakt.”

Op de beurs zal in ieder geval een combinatie van een dieptrek- en traysealmachine te zien zijn, weet De Koning: “Daarbij is altijd het streven om een draaiende lijn te laten zien. In combinatie met nieuwe materialen.” Cooman aanvullend: “Klanten vinden het altijd prettig als ze het hele pakket van één toeleverancier kunnen betrekken. Daarvoor hebben we samen met diverse toeleveranciers nieuwe materialen ontwikkeld. Zowel folielaminaten als mono-materialen en in het algemeen plastic besparende verpakkingsoplossingen zoals Multivac PaperPoard. Hiermee wordt, door een combinatie van karton en plastic, voor 60 tot 90 procent aan plastic bespaard. Daarbij is het plastic heel makkelijk uit de kartonnen basis te drukken, zodat ze gescheiden kunnen worden afgevoerd. We hebben ze zowel in een trayseal- als een dieptrekvariant, waarbij we zelfs het papier kunnen dieptrekken.

Naast het gebruik van PaperBoard voor schaaltjes passen we het toe in flatskin-oplossingen, waarbij de skinfolie ook heel makkelijk van het karton te scheiden is. Daarbij gebruiken we voor het karton bewust ‘virgin’-materiaal om voedselveiligheidsproblemen te voorkomen, ondanks dat het karton niet direct in contact met levensmiddelen komt. Naast mono-materialen hebben we ook composteerbare materialen ontwikkeld. Net als kunststoffen gevuld met lucht, zodat we toch weer op de totale hoeveelheid plastic besparen.”

De Koning aanvullend: “De achtergrond daarvan is dat supermarkten en overheden hebben afgesproken dat zij in 2025 25 procent willen besparen op de totale hoeveelheid plastic en dat alle verpakkingsmaterialen in dat jaar 100 procent recyclebaar moeten zijn. Fabrikanten en supermarkten zijn goed in het produceren en verkopen van producten. En wij springen vervolgens in het gat voor de verpakkingen met al onze kennis en ervaring op dat gebied.”

Een concreet doel voor beursdeelname is heel moeilijk vast te stellen, is de ervaring van De Koning. “Wij willen onze boodschap goed verkopen. Het is heel lastig te meten in hoeverre je daarin slaagt. Het gaat niet om het exacte aantal streepjes, maar het is wel belangrijk hoe druk het in je stand en op een beurs in het algemeen is. Daaruit kun je vaak wel afleiden of een beurs geslaagd is of niet.”

Ondanks de grote naamsbekendheid van origine, heeft Multivac volgens De Koning op Empack door de jaren heen wel degelijk nieuwe relaties opgedaan. “Bijvoorbeeld kleine bedrijven die gaan automatiseren omdat er geen personeel meer te krijgen is om handmatig te verpakken. Maar er zijn ook grote bedrijven die doorgroeien en -automatiseren omdat het ook voor hen lastig is om aan goed en voldoende personeel te komen. Daarbij krijgen bedrijven steeds meer te maken met de eisen die fabrikanten en retailers stellen aan het soort verpakking dat zij willen hebben. In andere materialen en in minder materiaal. Verlaging van de CO2-footprint is een bekende kreet.”

Cooman: “Daarnaast zie je dat ook voedingsmiddelenfabrikanten door de toename van e-commerce zich steeds meer in de richting van een retailer ontwikkelen, aangezien zij op die manier hun producten ook zelf verkopen. Dat wordt met de komst van Generatie Z alleen maar sterker. Je houdt wel fysieke winkels maar die zijn er dan voor de beleving en niet om boodschappen te doen. Want tijd is het nieuwe geld.”

Multivac gebruikt het liefst haar eigen kanalen om bezoekers naar de beurs te krijgen. “Dan kun je je eigen boodschap het beste brengen”, aldus Cooman, die ook verantwoordelijk is voor de marketing bij Multivac. “We nodigen klanten het liefst op een persoonlijk manier uit en ook onze accountmanagers nemen deze boodschap in hun contacten mee. En het is natuurlijk prettig dat Easyfairs zelf ook promotie maakt.”

www.multivac.nl

Bovenstaand artikel werd geschreven door Erik Kruisselbrink.