HomeNieuwsBedrijven en personenMoonen Packaging groenste bedrijf van Nederland

Moonen Packaging groenste bedrijf van Nederland

Woensdag 26 juni werd voor de derde keer De Telegraaf Top 100 Groene Bedrijven Awards uitgereikt. Juryleden Z.K.H. Prins Carlos, Ruud Koornstra en Marjan Minnesma verkozen verpakkingsspecialist Moonen Packaging tot groenste bedrijf van Nederland. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan het bedrijf dat duurzaamheid en succesvol ondernemen het beste weet te combineren. Moonen is onafhankelijk aanbieder en ontwikkelaar van disposables en verpakkingen. Meer dan tien jaar geleden heeft familiebedrijf uit Weert ambitieus ingezet op het voorkomen van afval en het verlagen van de CO2-uitstoot. Met succes, want de bedrijfs- en logistieke processen zijn sindsdien flink verduurzaamd, met een CO2-besparing van 62% als resultaat. Er is bovendien een volledige lijn verpakkingen en disposables uit hernieuwbare grondstoffen, Moonen Natural.

Aanmoediging

Moonen’s duurzame assortiment groeit elke dag en bevat innovaties zoals de cradle to cradle koffiebekers, groene stretchfolie en printpapier van suikerrietafval. Dankzij de focus op het vinden van steeds nieuwe hernieuwbare grondstoffen, kan de verpakkingsspecialist de opgebouwde voorsprong ten opzichte van Europese leveranciers behouden. Deze prijs is daarbij een welkome aanmoediging, vindt directeur Gé Moonen. “Ik ben er ook echt van onder de indruk, want in deze jury zitten mensen die er écht verstand van hebben. Het is moeilijk om bescheiden te blijven, nu we onszelf groenste bedrijf van Nederland mogen noemen. Maar het gevoel dat nu overheerst is blijdschap, want deze beloning geeft ons allemaal energie. Die hebben we hard nodig om klanten over de groene streep te trekken. Juist in economisch moeilijke tijden, waarin de focus ligt op kosten. Onze uitdaging is om klanten te bewegen naar duurzame alternatieven en hen daarnaast te helpen om nóg duurzamer te ondernemen. Dat lukt ons aardig.”

Innovatie met lef

“Nederland kent een grote groep bedrijven die duurzaamheid omarmd hebben in hun bedrijfsvoering”, vertelt juryvoorzitter Ruud Koornstra. “Je hoort er alleen weinig van, want ze zijn druk met hun business. In elke sector zitten dergelijke juweeltjes die we toetsen op hun innovatieve karakter, op hun echtheid en op de effecten van hun groene succes. Dat is een van de redenen waarom de jury unaniem voor Moonen koos. De impact van hun duurzame beleid is relatief groot, omdat zij veel energie steken in het stimuleren van bedrijven om ook groen te ondernemen. Niet alleen in hun klantenkring, ook in de bedrijfsketen zoeken ze de duurzame samenwerking. En om hun kennis effectief te delen met klanten en relaties, organiseren ze inspiratie-events. Moonen onderneemt met ‘innovatielef'. Ze steken hun nek uit en daardoor hebben ze nu al veel ervaring opgebouwd. Ik ben blij dat ze die actief met anderen delen.”

Cadeautje

“Groen ondernemen past goed bij de manier waarop wij werken”, vertelt Moonen. “We zijn als familiebedrijf gericht op een gezonde toekomst, we kijken naar de lange termijn. Iedereen die hier werkt is gewend om te denken in besparingen en in oplossingen voor onze klanten. Het is een echt cadeautje dat we na de Lean & Green Star Award nu opnieuw beloond worden voor ons harde werk. Ook klanten geeft het vertrouwen, denk ik. Zo horen ze ook eens van een ander dat we groen bezig zijn. Maar we zijn er nog niet, er is nog veel te doen. De Award zien we als aanmoedigingsprijs, want duurzaamheid is een continu proces van ambities naar boven bijstellen. Alleen zo kunnen we aan de Europese top blijven.”

Kijk voor meer informatie op www.moonenpackaging.com.