HomeDossiersDuurzaamheid"Minder verspilling retailers en foodfabrikanten door betere verpakking"

“Minder verspilling retailers en foodfabrikanten door betere verpakking”

Nederlandse consumenten verspillen jaarlijks 800 miljoen kilo voedsel. Ze gooien 13,5 procent van het voedsel wat ze kopen weer weg. Daarmee verspillen ze meer dan retailers en foodfabrikanten. Veel voedingsmiddelen gaan ongeopend in de prullenbak omdat de THT-datum verstreken is. Dat blijkt uit nieuwe cijfers dat door bureau GfK is uitgevoerd voor Milieu Centraal.

Iedere Nederlander gooit jaarlijks 47,6 kilo aan goed voedsel weg. Dit vertegenwoordigt een waarde van 155 euro. Het gaat bij het weggooien vooral om rijst (38 procent van de gekochte hoeveelheid, oftewel 2 van elke 5 pakken rijst), pasta (23 procent), aardappelen (23 procent) en brood (21 procent). Bij zuivel, groenten en fruit wordt 14 procent van de gekochte hoeveelheid weggegooid. Verder blijken jongeren meer voedsel weg te gooien dan ouderen.

De 800 miljoen kilo komt neer op 2,6 miljard euro aan eetbaar voedsel. Dit is puur de verspilling bij consumenten thuis, dus niet wat verloren gaat tijdens transport, opslag, en bij de voedselproducenten en in winkels. Retailers en foodfabrikanten hebben de verspilling al aardig teruggedrongen. Dit door de producten, verpakkingen en de logistieke keten te verbeteren.

Bron: Milieu Centraal/EVMI