Miko, de op Euronext Brussel genoteerde koffieservice- en kunststofverpakkingsspecialist, kende in de eerste helft van 2016 een omzetstijging van 1,3 procent. De bedrijfswinst (EBIT), bedrijfscashflow (EBITDA) en nettowinst stegen met respectievelijk 9,7 procent, 5,8 procent en 8,3 procent.
Het koffiesegment zette in de eerste jaarhelft een omzet neer van 47,0 miljoen euro. Dit is 3 procent meer dan vorig jaar en vertegenwoordigt 49,5 procent in de groepsomzet. Deze stijging vloeit voort uit de gestegen verkopen in de meeste thuislanden. Ook de fusie die eind vorig jaar plaatsvond met Qusotic in Duitsland gaf de verkoop een verdere duw in de rug.
Het kunststofsegment haalde een omzet van 48,0 miljoen euro, een lichte daling met 0,3 procent tegenover vorig jaar. Dit segment is daarmee goed voor 50,5 procent van de totale omzet. De omzet bleef stationair omdat de verkoopprijzen afnamen wegens lagere grondstofprijzen. Ook was er een verschuiving in de productportfolio. De gedaalde verkoop in het segment van margarine en
zeepverpakkingen werd gecompenseerd door groeiende verkoopcijfers van verpakkingen voor salades en kant- en klaarmaaltijden.
“Met de resultaten van het eerste halfjaar zijn wij zeer tevreden. Maar dat geeft uiteraard geen garantie voor de tweede jaarhelft. De economische toestand en de grondstoffenprijzen blijven immers onvoorspelbaar. Het feit dat wij dit jaar al meer dan 21 miljoen euro hebben geïnvesteerd bevestigt evenwel ons vertrouwen in de toekomst”, aldus Frans Van Tilborg (links op de foto), CEO van de Miko-groep.
Kijk voor meer informatie op www.miko.com.