HomeNieuwsBedrijven en personenMarketingexpert stelt groeikennis beschikbaar aan MKB-bedrijven

Marketingexpert stelt groeikennis beschikbaar aan MKB-bedrijven

Arie Barendregt, de bedenker van de opvallende marketingcampagnes van golfkartonproducent De Jong Verpakking (mooie promotiemeiden en snelle raceauto's), is een eigen bedrijf gestart. Hiermee stelt hij zijn grote verkoop- en marketingervaring beschikbaar aan alle midden- en kleinbedrijven in de Nederlandse verpakkingssector.

“Ik help MKB-verpakkingsbedrijven die willen groeien, maar die eigenlijk de kennis niet in huis hebben om dat ook succesvol te kunnen doen. Ik help hen te begrijpen hoe zij het verschil kunnen maken in een overvolle verpakkingsmarkt. De meeste MKB-bedrijven weten nauwelijks waar zij moeten beginnen als het om een succesvolle bedrijfsstrategie en strategische marketing gaat. Veel bedrijven denken daarbij vooral aan reclame of aan advertenties. Niets is minder waar. Aanvankelijk dacht de directie van De Jong Verpakking ook dat dit een nieuwe hobby was, totdat de nieuwe verkoop en marketing resulteerden in een grote groeiversnelling van de onderneming”, licht Arie toe.

Arie legt uit hoe zo'n proces in de praktijk werkt: “De eerste vraag die ik aan een bedrijf stel is: stel dat ik een mogelijke nieuwe klant voor u zou zijn, om welke redenen moet ik dan bij u kopen – en niet bij een ander? Daarna volgen, in negen van de tien gevallen, vooral algemene redenen zoals bijvoorbeeld: wij zijn goedkoop, wij leveren kwaliteit, wij leveren snel, enzovoorts. Helaas gaat daar geen enkel bedrijf de oorlog mee winnen. Als een bedrijf niet zelf uniek is of unieke producten en diensten op de markt brengt, wordt elke groei een frustrerend moeilijke wedstrijd voor het verkoopteam van dat bedrijf.”

“Gelukkig hebben de meeste bedrijven wel degelijk unieke eigenschappen, maar zij realiseren zich dat vaak niet eens. Zo help ik nu bijvoorbeeld een MKB-bedrijf dat de wereldwijde verkoop van het door hen geproduceerde afvalwaterfilter wil vergroten. In hun reclame werd hiervoor tot dusver de nadruk gelegd op de goede filtereigenschappen van dit apparaat, maar dat leidde tot niets. Ik heb vervolgens dit bedrijf geholpen om te begrijpen wat nu echt het unieke voordeel is van dat filter waar hun afnemers echt interesse in hebben. Wat bleek? Door dat filter te gebruiken hoeven die afnemers hun productielijnen niet meer stop te zetten, want dit filter reinigt zichzelf zonder te stoppen. Met die kennis zijn we in alle reclame de nadruk gaan leggen op het kostenvoordeel van een non-stop productie bij klanten door dat filter te gebruiken. Het gevolg van die nieuwe reclame? Een sterke toename van de verkoop van het filter.”

“Ik help MKB-verpakkingsbedrijven met het verkrijgen van een duidelijk eigen gezicht en unieke positie in de markt waarin zij willen groeien. Vervolgens help ik hen met de succesvolle lancering van nieuwe verpakkingen en met de succesvolle entree op nieuwe markten. Daarbij gaat het overigens zeker niet alleen om advies; als bedrijven dat willen, help ik hen ook met de daadwerkelijke uitvoering van een strategie. Zo ben ik inmiddels benaderd door een Engelse verpakkingsproducent om een verkoopkantoor in Nederland op te zetten. Maar daarover later meer”, besluit Arie met een knipoog.

Kijk voor meer informatie op www.stracomintelligence.com.