Sommige producenten willen hun ecologische inspanningen niet onopgemerkt laten voorbijgaan. Ze plaatsen hun producten vol met biologische en ecologische labels. De marketingwereld waarschuwt voor dit fenomeen, want er kan ‘eco-moeheid’ optreden bij de consument. Te vertalen als verzadiging die optreedt bij de consument qua informatie over alle weldaden van bio en eco. Een goed voorbeeld is de biologische chocolade Ananda, die zichzelf ‘de meest milieuvriendelijke en duurzame chocoladereep ooit' noemt.
De reep wordt volledig geproduceerd in het land van herkomst, Ecuador en draagt daarom het logo ‘100% Produced in Country of Origin'. Alle ingrediënten zijn bovendien biologisch en dus wordt het logo van Organic Farming op de verpakking geplaatst. De papieren wikkel komt van papier uit verantwoord geteeld hout (logo: PEFC) en de binnenfolie van de reep is 100 pct biologisch afbreekbaar (logo Foil 4 Soil).
Volgens marketeers zijn dit allemaal goede bedoelingen, maar ook op het vlak van ecologische labels kan trop te veel zijn. Doseren is volgens hen de boodschap. Ofwel moet er een uniform label in het leven worden geroepen dat duidelijk maakt welke goede eigenschappen het product juist bezit.
bron Het Laatste Nieuws/Vilt.be