HomeNieuwsMarketeers moeten meer kennis hebben van verpakkingen

Marketeers moeten meer kennis hebben van verpakkingen

verpakkingenHoewel verpakking een belangrijke rol in de marketingmix speelt, is de kennis van marketeers over verpakkingen nog niet optimaal. Volgens Roland ten Klooster, hoogleraar Packaging Design & Management aan de Universiteit Twente, hebben marketeers te veel haast en zien daardoor de verpakking vaak over het hoofd. Van de tien supermarktintroducties worden er zeven niet opgemerkt, of ze leiden niet tot stijgende verkoop. Veel nieuwe producten worden geïntroduceerd zonder gedegen onderzoek en zonder gebruik te maken van theoretische modellen.

In plaats daarvan geschiedt veel op gevoel. Volgens Ten Klooster zouden marketeers een team moeten samenstellen waar productontwikkelaars, verpakkingsontwikkelaars, procesmensen en productiemensen deel van uitmaken. Het volgen van verpakkingsonderwijs zou goed zijn voor marketeers. Het gaat dan vooral om het vooraf inschatten van de gevolgen van een marktkans.

Marketeers moeten meer kennis hebben van verpakkingen omdat een verpakking een klein oppervlak biedt om de aandacht van de consument te trekken. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de technische aspecten van verpakking, maar nauwelijks naar de marketingkant. En dat terwijl de ergernis van consumenten nooit over houdbaarheid gaat, maar altijd over gebruiksgemak.

Bron: MD Weekly