Verladersorganisatie EVO heeft dit jaar een onderzoek uitgevoerd onder haar MKB-leden. Het onderzoek richt zich op de vraag of de logistieke bedrijven het magazijn efficiënt beheren. Uitkomst van het onderzoek is dat ondernemers onvoldoende oog hebben voor een aantal zaken in het magazijn terwijl met enkele eenvoudige aanpassingen vele euro’s bespaard kunnen worden. Belangrijke aandachtspunten zijn voorraadbeheer, routering, flexibiliteit van medewerkers, batchen van orders en artikelen op de juiste locatie in het magazijn leggen.
De top-5 van aandachtspunten die uit het onderzoek naar voren zijn gekomen zijn:
- Voorraadbeheer:
De juiste artikelen en aantallen zijn niet altijd op voorraad of de voorraadwaarde ten opzichte van de gerealiseerde omzet is veel te hoog - Routering:
Medewerkers lopen/rijden niet de kortste en meest efficiënte route in het magazijn. Zo rijdt de gemiddelde truck maar ongeveer 60 procent van de tijd met een last/product op zijn vorken - Flexibiliteit van medewerkers:
Medewerkers zijn niet flexibel in te zetten op tijden dat er veel/weinig werkaanbod is. Veel bedrijven krijgen 60 – 80% van de orders binnen in 2 a 3 uur voor sluitingstijd en stemmen op deze piek het aantal medewerkers af. De medewerkers werken echter op vaste werktijden. - Batchen:
Het samenvoegen van orders gebeurt nauwelijks ondanks er veel orders zijn met een gering aantal orderregels/unieke artikelen. - Locatie in het magazijn:
Artikelen liggen niet op de juiste locatie in het magazijn. Er wordt nauwelijks onderscheid gemaakt tussen snellopende en langzaamlopende artikelen, in jargon, ABC verdeling genoemd. Nadat een magazijn eenmaal is ingericht worden de artikelen nauwelijks meer verplaatst van de ooit eens toegewezen locatie. Terwijl de marktvraag en dus de vraag naar de verschillende artikelen wel is veranderd. Naast ABC verdeling kan er veel efficiënter worden gewerkt als er rekening gehouden wordt met stapelvolgorde of orderfamilies.
Kortom, magazijnmanagers kunnen nog een behoorlijke slag maken om een positieve bijdrage te leveren aan het bedrijfsresultaat door kosten te reduceren. Op de website van EVO staan de belangrijkste aandachtspunten vermeld en worden concrete verbetertips gegeven.
Kijk voor meer informatie op www.evo.nl.