Never change a winning team. Aan het basisconcept van Macropak wordt niet getornd. Wel wordt er iets aan toegevoegd: het belevenisaspect. “En we laten nog meer interactie tussen bezoekers en exposanten op de vloer ontstaan, doordat bezoekers in het Grand Café de Gouden Noot in discussie gaan met genomineerden”, zegt Marc Klumper, projectmanager Macropak.
Met meer dan 300 deelnemers staat Macropak in de eerste week van oktober weer als een huis. Hét verpakkingsevent van de Benelux vormt samen met Industrial Automation & Drives en Industrial Processing De Industriële Week. Een concept dat volgens Marc Klumper nog altijd zijn meerwaarde bewijst. “Want de procesindustrie moet uiteindelijk de producten verpakken; en industriële automatisering en aandrijving zijn het snijvlak van verpakkingsmachines en procesinstallaties”, legt de VNU-Exhibitions projectmanager uit. In Utrecht vinden bezoekers het complete aanbod onder één dak: van robotleveranciers en systemintegrators tot aanbieders van labeling- en codeermachines, verpakkingsmachines en alle soorten verpakkingsmaterialen.
Kennis en belevenis
Toch zal de bezoeker Macropak dit jaar anders ervaren. Met nadruk op kennis en belevenis. “We laten de bezoeker veel meer beleven wat je met verpakkingen kunt. Dat begint als je binnenkomt en tussen grote verpakkingen doorloopt. We hebben een innovatieplein en het Grand Café de Gouden Noot (hal 7), waar bezoekers en deelnemers in een andere sfeer het vakinhoudelijke debat aangaan en waar het publiek in discussie kan gaan met de genomineerden en winnaars van de Gouden Noot”, legt Marc de vernieuwingen uit. Op donderdag 4 oktober, als Macropak tot 20.00 uur geopend is, vindt in het Grand Café de Gouden Noot een debat plaats onder leiding van het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC). Tegelijkertijd is er in hal 9 een netwerkcafé, waar bezoekers en deelnemers met live muziek op de achtergrond een gezellige borrel kunnen drinken en kunnen netwerken.
Webwinkels: design en verpakkingen
De belangrijkste nieuwe doelgroep van Macropak zijn de medewerkers en eigenaren van webwinkels, die in Nederland een stormachtige ontwikkeling doormaken. In twee jaar tijd is hun aantal verdubbeld tot 8000, die werk bieden aan inmiddels meer dan 20.000 mensen. Marc Klumper: “Voor hen is verpakking heel belangrijk. Die moet veilig zijn, compact, betrouwbaar maar ook passen bij de uitstraling van de webwinkel.” Als je je bestelling thuis afgeleverd krijgt, moet dat een feest zijn. Bij de deelnemers aan Macropak is er daarom dit keer een nieuwe doelgroep: bedrijven die zich bezighouden met design en ontwerp van verpakkingen. Zij laten zien wat je met moderne, digitale technieken kunt in het ontwerp- en productieproces van succesvolle verpakkingen. “Ook in de walk-in seminars van het NVC besteden we veel aandacht aan de invloed van e-commerce op de verpakkingsindustrie”, aldus de projectmanager.
Biobased verpakkingen
Dat geldt ook voor biobased verpakkingen, een andere trend. Er komen steeds meer verpakkingen die biodegradeerbaar zijn of zelfs grotendeels of volledig gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen. Samen met NRK BioBased wordt op Macropak in hal 9 een speciaal themapaviljoen ingericht. Hier vindt de bezoeker niet alleen het laatste nieuws over biobased verpakkingen en kan hij zien en ervaren hoe goed en duurzaam deze zijn, maar hier staan ook de aanbieders die nu al oplossingen aanbieden voor wie een verpakking wil op basis van hernieuwbare grondstoffen. Op woensdag, donderdag en vrijdag organiseert NRK BioBased lezingen en workshops over biobased verpakkingen in het algemene theater op Macropak. Deze zijn gratis toegankelijk voor alle eventbezoekers die nieuwe kennis willen opdoen.
Kijk voor meer informatie op www.macropak.nl.