De omzet van VPK Packaging zakte in het derde kwartaal met 6,7 procent. De omzetdaling vertraagde in vergelijking met de eerste jaarhelft. Nog belangrijker is dat de winstmarge dankzij kostenbesparingen is gestegen en dat de papierprijzen sinds augustus aan het stijgen zijn. ‘Een eerste teken dat de markt herstelt', zegt ceo Pierre Macharis. VPK, 3.000 man sterk, bespaarde het voorbije jaar op alle niveaus. ‘Op personeelskosten bijvoorbeeld. De groep telt nu 250 man minder dan begin dit jaar. We investeerden ook in procestechnologie zodat we minder energie en minder grondstoffen nodig hebben per ton papier of golfkarton. Ten slotte hebben we ook de transportkosten verminderd.'
VPK produceert papier (op basis van gerecycleerd papier) en verwerkt dat verder tot golfkarton (verpakkingen voor dranken, detergenten, …) , massief karton (verpakkingen voor groenten en fruit) en kartonhulzen (voor folie, textielgaren, …). De eigen papierproductie dekt zo'n 65 procent van de kartonproductie. Voor de rest is VPK overgeleverd aan de grillen van de markt.
Topman Pierre Macharis ziet tekenen dat de sector uit het dal klimt. ‘De vraag naar verpakkingen en dus ook naar papier trekt aan. Samen met de capaciteitsafbouw het voorbije jaren zorgt dat sinds augustus voor stijgende papierprijzen.'
De prijs voor een ton papier daalde door de crisis van 400 euro tot 230 euro per ton. Nu is dat terug 320 euro. De cash drain in de papiersector is voorbij. Maar voor VPK is het nog even wachten. ‘We zitten in een squeezeperiode. Golfkarton is veruit ons belangrijkste product en we kunnen de hogere papierprijzen pas na twee à drie doorrekenen in onze golfkartonprijzen.'
VPK staat bekend om zijn zeer voorzichtige beleid. Dat weerspiegelt zich in een zeer sterke balans. In het derde kwartaal daalden de financiële schulden nog eens met 5 miljoen euro.
Bron: De Tijd