Meer voedsel verpakken in kunststof verspilt minder voedsel. Rabobank komt tot die conclusie in haar onderzoek ‘Unpacking the Dutch Plastics packaging industry' dat vandaag verschijnt. Pakweg 60% van de kunststof verpakkingen is bestemd voor de voedingsmiddelenindustrie.
In de voedselketen verspillen voedselproducenten, transporteurs, voedselverwerkers, winkeliers en consumenten bij elkaar 33 tot 50% van het voedsel. Als zij meer kunststof verpakkingen zouden gebruiken, toegesneden op de behoeften van de gebruikers in de keten, scheelt dat veel verspilling.
Een voorbeeld hiervan zijn intelligente verpakkingen. De transporteur of gebruiker krijgt bij intelligente verpakkingen informatie over de conditie en houdbaarheid van het verpakte voedsel door kleurindicatoren. Hierdoor kan het gebruik van kunststof verpakkingen een belangrijke bijdrage leveren aan verlaging van de milieudruk. Mensen zullen namelijk minder eten weggooien.
De kunststofverpakkingsindustrie in Nederland is sterk in beweging. De belasting op verpakkingen wordt afgeschaft en het statiegeldsysteem staat ter discussie. Rabobank verwacht een afname van de vraag naar kunststofverpakkingen door de slechte economische vooruitzichten.
Bedrijven kampen sowieso met hoge grondstofkosten. Daarnaast hebben kunststof verpakkingen de reputatie minder duurzaam te zijn. Toch leidt vervanging van kunststof door andere materialen, zoals glas, blik en karton, tot een hogere milieudruk.
Kunststof verpakkingen kunnen bijdragen aan verlaging van milieudruk door ze te maken van bioplastics. Coca Cola en Danone hebben met bioplastics een deel van hun verpakkingen duurzamer gemaakt. Hoewel dit veel aandacht krijgt, hebben ze nog een lange weg te gaan voordat ze traditionele kunststoffen van de markt verdringen.
Met de huidige groei van 20% per jaar vervangen bioplastics in 2030 slechts 4% van de kunststofmarkt. Om dat percentage fors te laten stijgen, moeten Nederlandse aanbieders van het groene verpakkingsmateriaal investeren in ontwikkeling en productie. Daar liggen de kansen die leiden tot lagere prijzen en betere toepasbaarheid.
Afnemers, zoals voedingsmiddelenproducenten, retailers en consumenten moeten meer bioplastics afnemen en bereid zijn een hogere prijs te betalen.
Verpakkers moeten voor hun marktpositie en toekomst samenwerken met alle partijen in de keten, van grondstofleverancier tot recycler. Daarnaast worden speciale verpakkingen in hoog tempo standaard en aanmerkelijk goedkoper geproduceerd door de grootste producenten of in lagelonenlanden. Dat is ook een ontwikkeling waar verpakkers rekening mee moeten houden.
Klik hier voor het onderzoek.
Bron: VMT (www.vmt.nl)