HomeMaterialenVerpakkingsmaterialenKlanten van Flex Film verminderen hun verbruik van plastic

Klanten van Flex Film verminderen hun verbruik van plastic

In 2019 committeerde Flex Film zich als eerste groothandel gespecialiseerd in technisch hoogwaardige folie voor langere houdbaarheid van producten aan de New Plastic Economy van de Ellen Mac Arthur Foundation en aan de Nederlandse en Europese Plastic Pacten. Doel van deze bewegingen is het gebruik van plastic verminderen, recyclebaarheid verhogen en hergebruik stimuleren. Veel Retailers en Producenten van consumentengoederen zijn ook onderdeel van deze beweging.

In de afgelopen twaalf maanden werkte Flex Film met zo’n twintigtal klanten samen aan het verminderen en verbeteren van hun plastic gebruik. Reductie van plastic is gemeten in gewicht en varieert van 10 tot 40 procent. Succes werd behaald in AGF-producten (kruiden, witlof en asperges) maar ook in andere sectoren zoals vlees, cosmetica en de grafische industrie. Een aantal klanten is tevens overgestapt naar folie die beter recyclebaar is.

Tegelijkertijd werkt Flex Film samen met haar belangrijkste producenten aan de ontwikkeling van nog dunnere folie; bio-based folie en zelfs niet-plastic varianten. Een voedselveilige folie op basis van ‘post consumer waste' is het lange-termijnstreven. Het kost echter tijd om economisch haalbare, voedselveilige alternatieven te ontwikkelen die goed zullen lopen op de diverse verpakkingsmachines.

Flex Film zal met klanten blijven werken aan de verbetering van hun plastic voetafdruk. Marcus Gillioen, algemeen directeur van Flex Film, zegt: “De eerste resultaten zijn veelbelovend. Samen met klanten kunnen we werken aan de verbetering van hun plastic folie verbruik. Daarbij blijft de efficiëntie van het verpakkingsproces en de effectiviteit van de verpakking voorop staan. Gezamenlijk kunnen we zo een positieve bijdrage leveren aan het milieu.”

www.flexfilm.nl