HomeDossiersDuurzaamheidKIDV Verpakkingsbarometer zet branche-breed aan tot duurzaam verpakken

KIDV Verpakkingsbarometer zet branche-breed aan tot duurzaam verpakken

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft gedetailleerd onderzoek uitgevoerd naar verpakkingen van veel verkochte cosmeticaproducten, was- en reinigingsmiddelen. Hoe worden bijvoorbeeld deodorant, haargel, allesreiniger en wasmiddelen over het algemeen verpakt en waar liggen de kansen om deze verpakkingen, uit het oogpunt van duurzaamheid, te verbeteren? Het onderzoek – onder de naam Verpakkingsbarometer – maakt het voor bedrijven inzichtelijk waar de meeste winst valt te halen om deze verpakkingen verder te verduurzamen.

Het KIDV publiceert de rapportages van de Barometer-onderzoeken, die zijn verricht ten behoeve van de leden van de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) en de NVZ – Schoon | Hygiënisch |  Duurzaam (NVZ). Hierin staan onder meer overzichten van verkoop- en verpakkingsgegevens, berekeningen over de hoeveelheid verpakkingsgewicht en berekeningen over de impactratio en het productresidu van de honderden onderzochte product-verpakkingscombinaties. De impactratio is de hoeveelheid verpakkingsgewicht per 100 gram/milliliter product. Het productresidu is de hoeveelheid product die in een verpakking achterblijft, nadat enige moeite is gedaan om de verpakking leeg te maken.

Ook bevat elke rapportage informatie over de verwerking van het verpakkingsafval, met conclusies en aanbevelingen om de verpakkingen te verduurzamen. Bijvoorbeeld door ze beter recyclebaar te maken, een ander materiaal te kiezen of de hoeveelheid materiaal te verminderen.

Lees verder