DSM Specialty Packaging introduceerde eind 2009 een innovatieve verpakkingsfolie voor natuurlijke rijping van kaas onder de naam Pack-Age. Het is een ademende folie, dicht voor gassen die gecontroleerd vocht doorlaat. De innovatieve folie zit nu in de fase van vermarkting. Er is belangstelling voor het product bij kaasproducenten in Nederland, Duitsland, Zwitserland en Spanje, meldt packaging development manager Corstiaan Hooft. Hij verwacht dat de eerste Pack-Age kazen in 2010 in het supermarktschap liggen.
In de folie rijpt de kaas volgens natuurlijke rijping, maar het vochtverlies neemt met de helft af en de korst wordt minder hard. Daardoor levert een kilo kaas 50 gram kaas meer op. Daarnaast kunnen nieuwe kazen worden ontwikkeld met de folie, door te variëren in de vochthuishouding, aldus Hooft. Bijvoorbeeld een kaas met de rijpe, zoute smaak van Oud-Amsterdamse kaas, maar die niet zo brokkelig is. Hij ziet ook mogelijkheden voor andere food-producten.
Bron: Verpakkingsmanagement/NVC