VNV en BNO NEXTpack organiseerden op vrijdag 27 oktober 2017 het evenement over design, innovatie en packaging Superfast. Traditiegetrouw vond deze vierde editie plaats tijdens de Dutch Design Week en werden de winnaars van de BNO Packaging Talent Award 2017 bekend gemaakt. De praktijkopdracht kwam dit jaar van Brouwers Albert Heijn en richtte zich op een special edition IPA biertje. Lennaert van 't Loo won de eerste prijs en daarmee 1500 euro.
Winnende ontwerp
Volgens de jury sluit het ontwerp van Lennaert van 't Loo het best aan bij de merkuitstraling van Brouwers. Het is een stoer ontwerp met een frisse kleurstelling en robuuste houtpatronen. Daarbij is goed gekeken naar de ontstaansgeschiedenis van IPA bier. De kracht van het ontwerp komt zeer goed tot zijn recht op de omverpakking van de 6-packs, die in het schap direct zouden opvallen.
Andere winnaars
Tijs Kramer, de winnaar van de tweede prijs, weet wat storytelling is. Zijn ontwerp neemt je mee in een verhaal over de zee. De illustraties zijn mooi en krachtig neergezet door Lenart Slabe. De jury is onder de indruk van de grondige motivatie bij het ontwerp. Twee derde prijzen zijn er voor Amanda de Ruiter en Eva Verbeek. Het ontwerp van Amanda de Ruiter valt zeer op en doet het door kleur en belijning bijzonder goed op het schap. Ook is de ontwerpster grondig te werk gegaan in haar verkenning van merkarchitectuur en –extensies. Eva Verbeek heeft niet alleen de sfeer van India goed getroffen in haar ontwerp, ook heeft ze de briefing goed geïnterpreteerd en alle denkstappen in het ontwerpproces in beeld gebracht.
Eervolle vermelding
Geen prijs, maar wel een eervolle vermelding is er voor Pim Elschot, die uitgebreid heeft stilgestaan bij de communicatie rond het IPA biertje. Het designconcept krijgt een extra lading door het toevoegen van een communicatiemiddel (rode stip of te wel Bindi aan de binnenkant van de kroonkurk) voor merkactivatie onder andere via de sociale media.
De jury
In 2017 werd de jury gevormd door voorzitter Jobert van de Bovenkamp (Creative Director Millford), Jeroen Provoost (Manager Design & Visual Identity Albert Heijn), Ditte Glebbeek (Design Director, dBOD, VBAT Group), Tessa Oudijn (Creative Director en partner in BRUM) en secretaris van de jury Rita van Hattum (BNO).
BNO Packaging Talent Award
De BNO Packaging Talent Award is een initiatief van BNO NEXTpack. Doel van de prijsvraag is om jong talent te interesseren voor brand- en packaging design en opleidingen aan te zetten dit ontwerpspecialisme in hun onderwijsaanbod op te nemen. De prijs is dit jaar voor de vierde keer uitgereikt.
BNO NEXTpack
BNO NEXTpack is een initiatief van het BNO-platform NEXTpack. BNO NEXTpack verenigt vooraanstaande Nederlandse brand- en packaging design bureaus: Anthem, Bowler & Kimchi, Brum Design, Bataafsche Teeken Maatschappij, dBOD, DesignBridge, FLEX/design, Millford, PROUDdesign, Reggs, SOGOOD, VBAT en Snow Donuts.
Packaging Innovations
De BNO Packaging Talent Award wordt ondersteund door Packaging Innovations: hét marketing & design event over verpakking en display. In één van 's werelds meest dynamische en ontwikkelende markten is het van vitaal belang dat je op de hoogte blijft van de laatste trends, uitdagingen en oplossingen in de verpakkingsindustrie. Precies daarom brengt Packaging Innovations een hoogwaardig internationaal conferentieprogramma en 100+ potentiële innovatiepartners op dit exclusieve marketing & design event over de kansen in verpakkingen en display. Marketeers, verpakkingsprofessional, designers en merk eigenaren krijgen hier oplossingen voor hun verpakkingsproblemen, creatieve ideeën en innovaties om de concurrent in het schap te verslaan.
Kijk voor meer informatie op www.bno.nl.
Foto: Twitter