HomeNieuwsBeurzen en evenementenJubileumeditie van Empack in Den Bosch is groot succes

Jubileumeditie van Empack in Den Bosch is groot succes

Het verpakkingsevent Empack in combinatie met Packaging Innovations in Brabanthallen Den Bosch is op 5 en 6 april bezocht door meer dan 6.500 professionals. “De twee dagen zijn voorbij gevlogen, maar wat was het weer geweldig! Het 20-jarig jubileum van Empack is een succes geworden dankzij alle partners, exposanten en bezoekers. We kijken terug op twee mooie en drukke dagen vol netwerkmogelijkheden en kennisoverdracht”, laat Corine Visser namens beursorganisator Easyfairs Nederland weten.

Beide beursdagen werd afgetrapt met zogeheten kickstarts die enorm goed bezocht werden. VNV organiseerde op de openingsdag de kickstart over het meten met twee materialen. Ulphard Thoden van Velzen, Senior Scientist Recycling schoof aan om zijn kennis over het recyclen van verpakkingen te delen en Rob Verhagen van OPACKGROUP belichtte de aspecten van kunststof. Om het onderwerp veelzijdig te benaderen was Tom Ligthart namens TNO aanwezig. Sanne Westra van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lichtte haar visie toe vanuit de overheid. Ook de kickstart op de tweede dag was een succes. Rolf van Sprang (KIDV), Joanna Olszanska (YoYo.BoostReuse), Diede Vendrig (Unravel Behavior) en Rik Hennink (Hordijk Verpakkingen) schoven aan om te discussiëren over wie systeemveranderingen leidt in verpakkingen, waarbij re-use, refuse, recycle en rethink centraal stonden, bekeken vanuit zowel consumenten als brandowners.

Ook in de theaters bleek duurzaamheid nog steeds hét meest belangrijke onderwerp. Vanuit diverse invalshoeken werd er ingezoomd op vernieuwing van materialen, de wetgeving (waaronder Packaging Waste Regulation), het (koop)gedrag van de consument, de re-begrippen als re-use & recycle én succesvolle brandcases. De workshop area richtte zich op de ontelbare mogelijkheden die er zijn met vouwkarton en ook het nieuwe element ‘de kennisbank' van Now New Next en Green Serendipity brachten bezoekers op weg in de wereld van duurzaam verpakken.

Nieuw dit jaar waren de product pitches gegeven op het Business Terras. Elk van deze pitches werd zorgvuldig beoordeeld door de onafhankelijke non-profit organisatie Cradle To Cradle die producten certificeert op veiligheid, circulariteit en duurzaamheid van de productie. Aan het einde van de eerste beursdag won Roy Schoemaker de Innovatie Award met zijn pitch ‘recycling label waste with RafCycle'. In zijn pitch vertelde hij over de afvalstroom van labels die vaak wordt vergeten; de liners. UPM Raflatac biedt de oplossing om ervoor te zorgen dat deze liners recycled worden in nieuwe liners. Jan Kraaijeveld van Slimstock won op de tweede beursdag de Innovatie Award met zijn pitch ‘Verdien meer met slim voorraadbeheer'. Hij vertelde in zijn pitch over Slim4; een voorraadsbeheersoftware die bedrijven helpt hun bestelproces en beschikbaarheid van hun voorraad te verbeteren.

Verder waren de finalisten van De Gouden Noot vanuit het Nederlands Verpakkingscentrum groots aanwezig in de entreehal. “Met de Gouden Noot stimuleert NVC innoveren in verpakte producten en verpakkingen”, aldus het NVC. “Het winnen van de wedstrijd brengt significante wereldwijde bekendheid, zowel online als fysiek via toonaangevende verpakkingsbeurzen en -events.” Ook werden voor het eerst tijdens deze beurs de genomineerden van de NL Packaging Awards bekend gemaakt.

Waar je ook niet omheen kon op Empack waren de blikjes van Premium Partner Aroja Xorfex. Dit Tsjechische bedrijf ontwikkelde Digital Print Technology waarmee blikjes geproduceerd kunnen worden met een 3D print. De roterende objecten maken het mogelijk om verschillende kleuren en effecten te gebruiken, zoals een metallic look of spectaculaire 3D-effecten. Op de beurs werden deze bedrukte frisdrankblikken ter ere van het 20-jarig jubileum uitgedeeld aan de bezoekers.

Niet alleen de beursorganisatie kijkt zeer opgetogen terug op deze beurseditie, ook bezoekers en exposanten waren positief gestemd. “Wat een uitgebreid aanbod en interessante kennissessies”, gaf één van de bezoekers aan, aangevuld door een andere bezoeker: “Ik kwam met een bepaald idee naar de beurs, maar ik ben positief verrast met al het andere wat ik nu zie op de beurs”. Volgens mediapartner Verpakkingsmanagement was dit het beste programma van alle edities van Empack tot nu toe, waarbij onderwerpen vanuit het Business Terras, uit het theater van Packaging Innovations én uit het theater van Empack haarfijn op elkaar aansloten. Ook partner NRK Verpakkingen was enthousiast: “Empack & Packaging Innovations was wederom een succes; er werd volop genetwerkt en de theaters zaten dagelijks vol! De gehele verpakkingsindustrie kwam samen in Brabanthallen Den Bosch en dat was prachtig om te zien”. Ook exposanten gaven mooie quotes af: ‘Empack 2023 was een groot succes', ‘Dit is de beste manier om aan leads te komen', ‘Veel potentieel', ‘DE verpakkingsbeurs in NL waar je niet mag ontbreken' of ‘De beste verpakkingsbeurs voor de voedingsindustrie'.

Beursorganisator Easyfairs kijkt alweer uit naar de volgende editie in Evenementenhal Gorinchem op 9, 10 & 11 april 2024, waar Empack georganiseerd wordt. Empack & Packaging Innovations komen weer samen in 2025 op 2 & 3 april 2025 in Brabanthallen Den Bosch.

Het team van Pack Online was er natuurlijk ook weer bij en maakte een uitgebreide reportage met foto's van bezoekers, exposanten, innovaties, producten, de sfeer op de beursvloer en nog veel meer.

www.empack.nl