HomeNieuwsBedrijven en personenInterpack breidt partnerschap met World Packaging Organisation uit

Interpack breidt partnerschap met World Packaging Organisation uit

interpack en de World Packaging Organisation (WPO) intensiveren hun jarenlange samenwerking. Het doel van het strategische partnerschap is om innovatie, duurzaamheid en de wereldwijde kennisuitwisseling in de verpakkingsindustrie nog sterker te bevorderen.

Deze samenwerking heeft een lange traditie: interpack, 's werelds toonaangevende vakbeurs voor de verpakkings- en aanverwante procesindustrie, en de WPO zijn al tientallen jaren nauw met elkaar verbonden. Nu kondigen beide een nog intensievere samenwerking en gezamenlijke initiatieven aan om de wereldwijde verpakkingsindustrie te versterken. “We zijn al vele jaren verbonden aan Messe Düsseldorf en interpack is voor ons al lang een thuishaven in Duitsland. Samen willen we grote dingen bereiken voor de industrie en interpack met passie ondersteunen”, aldus Luciana Pellegrino, voorzitter van de WPO.

De WPO en interpack delen veel gemeenschappelijke doelen, met name op het gebied van de bevordering van innovatie, duurzaamheid, onderwijs en wereldwijde netwerken. De uitgebreide samenwerking zal belangrijke thema's zoals circulaire economie, duurzaamheid en behoud van hulpbronnen in de verpakkingsindustrie nog intensiever bevorderen. “Onze drive is om de ontwikkeling en vooruitgang van de verwerkings- en verpakkingsindustrie te bevorderen en het succes ervan op de wereldmarkten te verzekeren”, zegt Thomas Dohse, directeur van interpack, die de visie van de vakbeurs beschrijft. “Met de WPO hebben we de ideale partner aan onze zijde om deze doelen te blijven verwezenlijken. Samen gebruikmaken van ons wereldwijde netwerk is een geweldige stap.”

De WPO organiseert met de WorldStar Global Packaging Awards een van de meest prestigieuze verpakkingswedstrijden ter wereld. In 2026 vindt de prijsuitreiking opnieuw plaats als onderdeel van interpack, waarmee deelnemers een groot internationaal podium krijgen. De WPO zelf heeft een stand op de beurs en neemt deel aan verschillende contentformats op interpack, zoals de tv-studio en het Spotlight Forum. Als onderdeel van een thematisch partnerschap zal de WPO ook betrokken zijn bij interpack-kanalen zoals Spotlight Magazine buiten de beurs.

Het partnerschap omvat ook de interpack alliance-vakbeurzen Shanghai World of Packaging in China en pacprocess MEA/Food Africa in Egypte. De WPO zal vertegenwoordigd zijn met een stand in Shanghai van 18 tot 20 november en in Cairo van 3 tot 5 december 2024. Het is ook actief in het ondersteunende programma. De interpack-projecten ‘Women in Packaging' en het SAVE FOOD-initiatief zullen ook een belangrijke rol spelen op beide beurzen.

De SAVE FOOD DESIGN AWARDS en de SUSTAINABILITY DESIGN AWARDS worden jaarlijks op swop en pacprocess MEA uitgereikt aan exposanten die bijzonder innovatieve producten presenteren die voedselverlies en -verspilling minimaliseren en/of duurzaam zijn. Samen met UNIDO en FAO zit de World Packaging Organisation in de jury en ondersteunt de winnaars bij verdere communicatie, waaronder de mogelijkheid om deel te nemen aan de WorldStar Global Packaging Awards. De WPO is ook lid van de deskundige jury voor de jaarlijkse SAVE FOOD-projectcompetitie, die is begiftigd met 10.000 euro.

De WPO was al een sterke partner voor de première van ‘Women in Packaging' in 2023, toen interpack voor het eerst een netwerkevenement en paneldiscussie organiseerde voor vrouwen in de verpakkingsindustrie op wereldwijd niveau. Dit initiatief was baanbrekend en ook andere spelers in de industrie richten zich nu steeds meer op dit onderwerp. De WPO zal ook weer aanwezig zijn op Interpack 2026 en als onderdeel van de vakbeurzen van de Interpack Alliance, waar zij een bijdrage levert via paneldiscussies en haar wereldwijde vrouwennetwerk.

www.interpack.com