Door duurzame innovaties in hun verpakkingen heeft Nestlé tussen de 40 en 70 miljoen kg materiaal bespaard in de afgelopen twee decennia. Dat stelt Anne Roulin, hoofd van verpakkingen en design van Nestlé in Packaging World, vaktijdschrift voor de verpakkingenindustrie.
Het van origine Zwitserse bedrijf heeft in 1991 al duurzaamheidsdoelstellingen opgesteld en zet in op het verminderen van verpakkingsgewicht, recycling van verpakkingen en energie-efficiëntie bij de productie. Nestle richt zich ook op het gebruik van alternatieve verpakkingsmaterialen uit duurzame bronnen zoals voedselgewassen en nieuwe bio-plastics uit non-food bronnen zoals hout en algen.
Aanpassingen in het design
Een voorbeeld van Nestlé’s lichtgewicht verpakkingen zijn de Eco-Shape flessen die gebruikt worden in Nestlé’s waterdivisie. Door aanpassingen in het ontwerp is het gewicht meer dan 60 procent afgenomen tot 9,2 gram. Ook verbeteringen in het design van de zakjes voor Nestlé’s oploskoffie zorgden voor een reductie van Nestlé’s milieu-impact. Door de aanpassingen is het gebruik van hulpbronnen met 28 procent gedaald en zijn er twee keer zo weinig vrachtwagenladingen nodig om dezelfde hoeveelheid koffie te transporteren.
Eco-verpakte paaseieren
In maart heeft dochterbedrijf Nescafé UK en Ireland aangekondigd dat ze naar verwachting het storten van plastic afval zullen reduceren tot 726 ton per jaar. De voltooiing van dit ‘eco-packaging' project, dat inhoudt dat alle plastic verpakkingen van hun paaseieren worden vervangen door karton, heeft zes jaar geduurd.
Kijk voor meer informatie op www.nestle.nl.
Bron: Environmental Leader/Duurzaam Bedrijfsleven
Foto: Nestlé