InnoFresh Packing is met haar automatische verpakkingslijn voor druiven in punnets, die in 2015 werd geïntroduceerd, inmiddels het tweede overzee-seizoen ingegaan. Recentelijk heeft het bedrijf de verpakkingslijn nog op een aantal punten verbeterd. Zo is onder meer de capaciteit verhoogd van 110 naar 130 colli per uur. Tevens is door toepassing van een vernieuwd weegsysteem de afvulnauwkeurigheid gestegen, met als doel om ‘overfill' te minimaliseren.
Met deze vernieuwde lijn is InnoFresh Packing, een joint venture onderneming van de Budelpack Groep en IQ Packing, een belangrijk seizoen ingegaan. “In de afgelopen maanden hebben we middels demonstraties aan diverse klanten kunnen bewijzen dat we technisch in staat zijn om druiven zorgvuldig te verpakken in punnets”, zegt Peter Nieuwkerk. “Gedurende het nu gestarte overzee-seizoen is het de doelstelling om 60.000 colli te verpakken.”
“Het verpakken van druiven in Nederland zorgt ervoor dat het klant-order-ontkoppelpunt wordt verlegd van het land van oorsprong naar Nederland”, legt Peter Nieuwkerk uit. “Retailers willen zo laat mogelijk besluiten in welke verpakking zij het product aanbieden aan de consument. Indien druiven voorverpakt worden geïmporteerd, is het als bij de T-Ford: je kunt uit alles kiezen, zo lang het maar in een 500 gram punnet zit. Vanaf nu gaat dit definitief veranderen.”
De geautomatiseerde lijn, in combinatie met een steeds verdere optimalisatie van de keten, maken het mogelijk om de druiven met een steeds grotere zorgvuldigheid in Nederland te verpakken. Dit leidt tot diverse voordelen. Zo kunnen druiven onverpakt worden geïmporteerd waardoor 30 procent meer kilogrammen in een reefer transport gaan. De tijdrovende controle van voorverpakt product na binnenkomst wordt daarnaast direct aan de verpakkingslijn gedaan. Dit betekent dat een slecht product niet wordt verpakt. Het klant-specifiek labelen gebeurt in-line bij de verpakkingslijn en vraagt dus geen extra handling.
Door het verpakken van druiven in Nederland wordt het straks ook mogelijk om druiven in verpakkingsinnovaties aan te bieden. Daarbij valt te denken aan speciale verpakkingen voor zoete druiven of voor pitloze druiven, zodat ze voor de consument makkelijker en beter herkenbaar worden. De eerste schetsen liggen daarvoor al op de plank, zo laat InnoFresh Packing weten.
Kijk voor meer informatie op www.budelpack.nl.
Foto: Twitter