Home Nieuws Impuls samenwerking voedings- en verpakkingsindustrie

Impuls samenwerking voedings- en verpakkingsindustrie

Al werk je nog zo hard aan een verpakking voor verswaren, indien de aangeleverde groenten en fruit geen constante kwaliteit hebben, kun je nooit een optimaal product op de markt brengen. Dit was één van de conclusies die woensdag 4 november werd getrokken tijdens de workshop ‘Verpakkingen en versproducten' in Breda, georganiseerd door Syntens, DPI Value Centre en Food & Nutrition Delta. Verder bleken veel mogelijkheden tot samenwerking tussen de voedingswaren- en verpakkingsbedrijven nog onbenut.

Dr. Ulphard Thoden van Velzen, onderzoeker verpakkingstechnologie van Wageningen UR, hielp de ongeveer dertig aanwezigen tijdens zijn lezing bij aanvang van de bijeenkomst al meteen uit droom: de wonderverpakking bestaat niet. Sterker nog: van alle gesignaleerde trends en ontwikkelingen in de verpakkingen van de versindustrie eind vorige eeuw is er maar weinig concreet geworden. Actieve en intelligente verpakkingen bleken veelal te duur, de bio-afbreekbare verpakking werd geen direct succes en het gebruik van nanotechnologie in de verpakkingsindustrie is nog altijd volop in ontwikkeling. De verpakking van verse groenten blijft volgens Thoden van Velzen een verhaal apart: door de vrije handel varieert de kwaliteit – en dus de ademhaling – van de groenten zo sterk dat de eisen aan de verpakking per levering in die mate variëren dat de verpakkingsindustrie geen oplossing kan realiseren.

Marionet

Albert Zwijgers, professor Innovation in Foods aan de HAS Den Bosch en innovatiemakelaar voeding en gezondheid bij Food & Nutrition Delta, deed er nog een schepje bovenop. Gebrek aan openheid, bureaucratie, innovatie en ondernemerschap dragen volgens hem niet bij aan positieve ontwikkelingen in de levensmiddelentechnologie. Daarnaast hekelde hij de huidige positie van de verpakkingsdeskundigen: in plaats van de spin in het web zijn zij eerder de marionet van de bedenksels van marketingafdelingen, wat alweer ten koste gaat van het product. De aanwezigen gingen na de inspirerende lezingen onder leiding van createers van Frisblik op zoek naar de wensen en eisen voor de verpakkingen van versproducten van morgen.

Profit

Deelneemster Karen van de Stadt van Nedvang: “Ik denk dat we meer naar onderscheid moeten streven bij nieuwe productontwikkelingen, dan naar een kopie van reeds bestaande producten.” Carlo Jochems van NOMI Co-Packing begon enigszins sceptisch aan de workshop, maar stelde zijn mening bij: “We zijn en blijven immers een consumentenmaatschappij waarin we het liefst achter de ‘p' van profit blijven aanhollen ten koste van de “p's” van planet en people. Toch komen er ook veel interessante zaken op tafel.”

Impuls tot samenwerking

De aanwezige vertegenwoordigers van verpakkingsbedrijven, ontwikkelaars, technologen, afvalverwerkers en ontwerpers grepen de mogelijkheid om met elkaar te brainstormen over duurzame verpakkingen, cradle to cradle, de rol van het milieu en de vergrijzing van de samenleving. Meerdere deelnemers bleken tegen concrete problemen en vragen aan te lopen in het ontwikkelings- of innovatieproces van hun eigen product. Voor velen fungeerde de workshop daarom ook als een impuls tot samenwerking en innovatie. Alain Dirven, innovatieadviseur van Syntens: “DPI Value Centre en Syntens organiseren dit soort bijeenkomsten juist om incubatie binnen de keten te laten plaatsvinden en  nieuwe initiatieven te ondersteunen.”